190615 Karlskoga / Foto Christer Höglund / Demonstration mot nedlÀggning av BB i Karlskoga.

FrĂ„gor som enar…

Jag hade tÀnk att skriva om nÄgot annat, att överlÄta den hÀr typen av Äsikt till dom som faktiskt Àr insatta i sakfrÄgan, förstÄr hur komplext allting Àr runt omkring ett sÄdant hÀr beslut, men det kÀnns som om det Àr fullstÀndigt omöjligt att skriva en text idag, denna mÄndag utan att lyfta BB-frÄgan.

Samtidigt har mĂ„nga texter redan avhandlat sjĂ€lva kĂ€rnfrĂ„gan och Ă€ven konsekvenserna av ett bestĂ„ende beslut, sĂ„ jag lĂ€gger mig lite bakom och reflekterar över att gamla ordsprĂ„k faktiskt lever kvar av en anledning. Som till exempel ”Inget ont som inte har nĂ„got gott med sig”?!

För fÄ saker har vÀl enat medborgare, nÀringsliv och lokalpolitiker pÄ ett sÄ fantastiskt sÀtt som just BB frÄgan?
Även mĂ€nniskor frĂ„n andra kommuner har engagerat sig och stöttar oss.
Vi ser nÄgra exempel i retoriken pÄ att skulden ska lÀggas pÄ nÄgon annan, som vanligt handlar det om att skina lite extra, i tron om att ska plocka enkla politiska poÀng genom att peka finger, men jag mÄste fÄ tycka att vi har varit ganska befriade frÄn det, i just den hÀr frÄgan.

Vi har sett mÀnniskor som engagerat sig till det yttersta, skrivit insÀndare, debattartiklar och startat facebook-grupper. Tryckt skyltar, pins, affischer, klistermÀrken med mera, helt utan ekonomisk vinning, utan enkom av brinnande engagemang! MÄnga har bidragit med det dom kan och vi har alla enats i det som vi anser vara bÀst för vÄr stad. Vi har tillsammans marscherat i tusentals pÄ stadens gator, för att vi vill att beslutsfattarna ska fÄ veta, för att vi fortfarande tror pÄ att det finns nÄgon som lyssnar? Att det vi vill, Àr genomförbart och att vi gemensamt kan fÄ till en förÀndring.
Det mina vÀnner tar jag med mig ur det hÀr, oavsett utfall.

Det vi ser hÀr och nu, Àr nÄgot som jag tror man bör ta pÄ största allvar. Att folket pÄ riktigt stÄr upp och stÀller krav pÄ vad man faktisk vill ha för leverans pÄ produkten man köper.
För i slutÀndan Àr det vÀl dÀr vi landar?
– Vad fĂ„r jag för pengarna?

190615 Karlskoga / Foto Christer Höglund / Demonstration mot nedlÀggning av BB i Karlskoga

Om politiker och tjÀnstemÀn i styrande befattning totalt ignorerar vÀljarnas önskemÄl genom att gömma sig bakom olika utredningar, trix och fix bakom kulisserna Àr snart förtroendekapitalet helt förbrukat och man kan Àn en gÄng klia sig i huvudet och fundera pÄ lÄgt valdeltagande.
Är det sĂ„, att det pĂ„ riktigt Ă€r omöjligt att bedriva en viss verksamhet pĂ„ grund av omstĂ€ndigheter, sĂ„ ska fakta upp pĂ„ bordet som pĂ„visar att beslutet Ă€r korrekt och bortom alla rimlig tvivel.
GÀrna med tillÀgget att man faktiskt gjort allt som stÄr i sin makt för att förhindra en negativ utgÄng.

Det Àr lÀtt att tro att det i mÄngt och mycket handlar om pengar.
Budget, effektiviseringar, besparingar som inom all verksamhet, men Landstinget och den allmÀnna sjukvÄrden Àr inte ett privat företag.
Om vi som land vill hÀvda att HELA SVERIGE ska fÄ leva sÄ Àr det dags att visa det, dÄ kan vi inte fortsÀtta att centralisera alla offentliga servicepunkter, utan snarare tvÀrtom.
Visa att vi tror pÄ vÄra ord och verkligen satsa pÄ etableringar utanför regionsstÀderna.

saxin

Att det finns personer som nÀmner medborgarnas/skattebetalarnas krav/önskan om en fortsatt leverans av god lokal sjukvÄrd som faktaresistens bemödar jag mig inte ens att kommentera.
Jag Àr i alla fall positiv och tror att vi kommer se ett positivt slut i den hÀr frÄgan.
Tack för att ni tog er tid och jag passar pÄ att önska er en Glad Sommar!

Henrik Lindstedt, Verksamhetsledare
MöckelnFöretagen, Karlskoga.
Åsikterna Ă€r personliga.