( S a n A n t o n i o – U S A )
Var ska en cowboy ha sin hatt om inte på huvudet och vart ska nya Mercedes GLE provköras om inte i USA. Redan innan man började skissa på den första versionen stod det klart att fokus skulle ligga på det stora landet i väst – där även tillverkningen skulle ske. Den första M-klassen rullade av bandet den nittonde februari 1997 och två miljoner sålda exemplar senare flyger vi till Texas för att dejta den fjärde generationen.
Vi befinner oss mitt i vilda västern och det sägs att de oändliga vidderna med kaktusar och giftiga skallerormar kan göra vem som helst tokig. Men vi behåller lugnet inuti vår härligt briljantblå Mercedes GLE och litar på presschefen som vid ankomsttalet sa att trygghet, kompetens och kvalitet genomsyrat utvecklingen.
Lysande karlavagn…
Vad gäller det yttre så har tyskarna gått varsamt fram och likheterna med den förra versionen är slående. Ändå har hjulbasen ökat med åtta centimeter och totalt är nya GLE elva cm längre än föregångaren. Framför allt ger det ett märkbart resultat invändigt då det nu erbjuds en tredje sätesrad med två extra platser. Men inte ens Mercedes kan trolla med knäna – insteget sätter byxsömmarna på prov och allt sker på bagageutrymmets bekostnad. Interiören är däremot ett litet mästerverk i sig och upplevs bäst på kvällen då myspysbelysningen lyser upp som strippen i Las Vegas. Instrumenteringen består av dubbla 12,3-tums skärmar och dessutom ingår MBUX. Det innebär att du kan tala med din bil genom att säga de magiska orden: ”hej Mercedes”. Genast svarar din nyfunna vän som successivt börja känna dig och dina rutiner.
…med stjärnglans
Vid lanseringen erbjuds två motoralternativ och båda är standardutrustade med såväl fyrhjulsdrift som en niostegad automatlåda. Mercedes GLE 300d har en toppmodern dieselfyra på 245 hästkrafter medan GLE 450 bjuder på en angenäm bensinsexa på 367 hästar. Den senare är dessutom försedd med ett elsystem på 48-volt och vips har vi en mildhybrid vars elmotor kan generera tjugotvå extra hästkrafter. Låter det intressant? Tja, då är det bara priset som fattas och dieselspisen börjar från 660 000 kronor medan bensinaren ökar på kalaset med 39 000. I ökenstaten Texas är naturligtvis offroadpaketet ett måste, vilket förvandlar bilen till en terränggående prärievagn. Det blir dock ett stjärnfall på bankkontot med ytterligare 43 700 kronor – men i gengäld får du en himmelsk karlavagn med luftfjädring och en stjärnglans som få konkurrenter kan matcha.
Tekniska data för Mercedes GLE 300d 4MATIC SE Edition
Motor: 4-cyl dieselmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 245 hk vid 4 200 varv/min.
Max vridmoment 500 Nm mellan 1 600-2 400 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: övre och undre länkarmar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,0 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 300, längd 492, bredd 195, höjd 177.
Tjänstevikt 2 165. Bränsletank 85 liter.
Prestanda: Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,2 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,1 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 161 g/km.
Pris: 669 900 kronor.
+ Plus…
Utrymmen och komfort
Teknik i världsklass
Standardutrustning
Kvalitetskänslan
– Minus…
7-sitsigt utförande kostar 27 000 kronor
Bara två års nybilsgaranti
Text & foto: Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB