( S t o c k h o l m )
Kias segertåg går som på räls genom hela avlånga Sverige och statistiskt ligger varumärket på en stabil tredjeplats. Det är bara Volvo och Volkswagen som har sålt fler bilar under året. Nya Kia Ceed har naturligtvis plussat på siffrorna men det är först nu som den stora kioskvältaren lanseras – Ceed Sportswagon. Vi har provkört det nya dragloket.
Vi svenskar älskar kombibilar och kärt barn har många namn. Avant, Herrgårdsvagn, Sport Tourer, Touring, Variant och inte minst Sportswagon eller bara rakt på sak, SW. Kia använder sig av de två senare och dagens testbil bjuder på såväl klassledande lastutrymme som en allmänt hög trivselfaktor. Det doftar succé innan provkörningen ens hunnit börja…
Trevlig reskamrat
Kia Ceed Sportswagon är en populär familjebil på den svenska marknaden och så lär det förbli. Standardutrustningen i basversionen Advance är gedigen och omfattar bland annat en sjutums pekskärm, backkamera och autobroms. Väljer du dessutom till Advance Plus för 9 900 kronor så växer pekskärmen till åtta tum och vips ingår även navigation. Designen är skapad i tyska Frankfurt medan produktionen sker i slovakiska Zilina, vilket faktiskt modellnamnet avslöjar. Ceed står nämligen för ”Community of Europe, with European Design”. Det rör sig alltså om en heleuropeisk familjebil som mäter 460 centimeter och därmed bjuder på rejäla utrymmen. Bagaget är dessutom generöst tilltaget och rymmer numera 625 liter eller 1694 med nedfällda baksäten.
Biljetten till framgång
Bakom ratten är det lätt att hitta en bekväm körställning och vi blir snabbt kompisar med testbilen. Kombin uppför sig med beröm godkänt i alla möjliga och omöjliga situationer. Även vid avancerad kurvtagning är Ceed Sports-wagon snäll och varnar i god tid med en svag tendens till understyrning om det börjar rulla för fort. Bensinfyran på 140 hästkrafter gör sitt jobb på ett förnämligt sätt och erbjuds med såväl en sexväxlad manuell låda som en fantastisk sjustegad dubbelkopplingslåda. Med ett grundpris på 190 300 kronor för den minsta trepipen på 120 hästar lär det bli många som struntar i tåget, och istället köper bilen som går som på räls.
Tekniska data för Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-GDI DCT Advance
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 140 hk vid 6 000 varv/min.
Max vridmoment 242 Nm vid 3 200 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 265, längd 460, bredd 180, höjd 147.
Tjänstevikt 1 449. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 206 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,4 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,6 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 127 g/km.
Pris: 214 900 kronor.
+ Plus…
Generöst med standardutrustning
Bra pris och garantier
Stort lastutrymme
Komforten
– Minus…
Vägljud från de bakre regionerna
Inget hybridalternativ, än…
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson Foto: CNP AB