Pluggis med bra betyg

( Oslo – Norge )
Den förra Toyotachefen, Katsuaki Watanabe, avslöjade för ett antal år sedan att det inte var amerikanerna eller tyskarna som höll honom vaken om nätterna – utan koreanerna. Första provkörningen av nya Hyundai Kona Electric ger vid handen att Katsuakis sömnproblem tenderar att bli kroniskt. För nu har Hyundai definitivt tagit täten i det knallheta miljöbilssegmentet där el är det nya svarta.

Hyundais mål är att bli världens mest kompletta miljöbilsmärke. Det får måhända en och annan konkurrent att skruva på sig långt in på småtimmarna, men kunderna lär knappast ligga vakna. Kona är en spännande elbil, med ett attraktivt pris och en sjudundrande räckvidd.

Stor liten suv
I jämförelse med den hittills mest köpta elbilen Nissan Leaf så är Kona en mindre suv. Genom att bygga på höjden så blir den ändå tillräckligt rymlig för att passa en bred målgrupp. Att Hyundai med den här bilen bestämt sig för att skjuta en bredsida mot konkurrenterna är uppenbart om man tittar på utrustning, säkerhet och körkänsla. Det enda som i dagsläget inte gör suven helt komplett är avsaknaden av fyrhjulsdrift, men det kommer. Den utvändiga designen är relativt mainstream och följer i stort linjerna hos vanliga Kona. Det som skiljer mest är den helt slutna grillen med den stora laddluckan. Man sitter bekvämt i framstolarna och den höga positionen ger bra framåtsikt. Baksätet kan däremot bli lite trångt om framsätes-ockupanterna är över medellängd.

Läst på läxan
Att Kona Electric sätter hård press på de redan etablerade elbilstillverkarna råder det knappast några större tveksamheter om. Instegsmaskinen på 136 hästkrafter har en räckvidd på 31,2 mil och prislappen är inte till hundra procent spikad, men en kvalificerad gissning är från 363 900 kronor exklusive miljöbilsbonusen á 60 000 kronor. Den förväntade storsäljaren är dock Long Range-versionen på 204 hästar. Då skuttar elbilen raskt iväg till 100 km/h på 7,6 sekunder medan toppfarten är 167 km/h. Milkostnaden blir toklåg och bromsar man med paddlarna på ratten så slits inte bromsbeläggen samtidigt som batteriet laddas. Hyundai Kona Electric är en påfallande komplett allroundbil som dessutom är riktigt rolig att ratta. Räckvidden för den stora elmotorn är imponerande 48,2 mil och med en snabbladdare på 100 kW så tar det 54 minuter för batterierna att nå åttio procent. Koreanerna har läst på läxan och pluggisen får med beröm godkänt!

Tekniska data för Hyundai Kona Electric Trend Long Range

Elmotor: Max effekt 204 hk. Max vridmoment 395 Nm.
Batteri: Litiumjonpolymer på 64 kWh.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar.
Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 260, lä 418, b 180, h157. Tjänstevikt 1 818.
Prestanda: Toppfart 167 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,6 sek.
Förbrukning/Räckvidd: 14,3 kWh/100 km. Räckvidd 48,2 mil.
Pris: Ej fastställt, ca 399 900 kronor (exkl. 60 000 kr i miljöbilsbonus).

+ Plus…
Högsta miljöbilsbonusen
Pris och garantier
Låg milkostnad
Lång räckvidd

– Minus…
Efterfrågan lär bli högre än tillgången
Får inte dra släpvagn

Text & Foto: Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB