Caroline Eriksson ordförande i Svensk Handel i Filipstad.

Bra kundservice och näthandel utvecklar Filipstads centrumhandel

Det har varit lite tuffa år för handeln under senare år men vi tror och har förhoppningar om att centrumhandeln i Filipstad utvecklas positivt.
– Med ett personligt bemötande och bra service kan vi möta konkurrensen från näthandeln och de större handelsområdena menar Caroline Eriksson ordförande i Svensk Handel i Filipstad och som även driver Blomstertösen.

Under sommaren har handeln i hela Sverige haft det lite svårt under värmeböljan. Soliga dagar med värmerekord och badtemperaturer som även lockat den mest inbitna badkruka har inte stimulerat till shopping och besök i stadskärnorna. Klädeshandeln sålde i stort sett slut på sommarkläderna redan i maj och vädret under resten av sommaren fick inte folk att börja tänka på höstgarderober och täckjackor. Även bygghandeln har märkt av en nedgång.
– Vi kämpar på även om det varit lite svårt genom åren, säger Caroline Eriksson. Sommaren var inte den bästa sett ur handelns synvinkel och utfallet har inte blivit vad vi förväntat oss. Nu har vädret blivit lite mer normalt så nu ska det förhoppningsvis återgå till det vanliga.
Filipstad är en liten stad men har trots det ett rikt utbud av affärer och det går att hitta det mesta som man behöver. Det finns dock några orosmoln på himlen. Dit hör den ökande näthandeln som håller på att stöpa om köpvanorna. Samtidigt lockar de stora handelsområdena i de större städerna. Ett par butiker i Filipstad har därför satsat på att starta en egen näthandel genom att lägga ut delar av sitt sortiment på nätet. Det har visat sig gå bra och hemsidorna lockar kunder från hela Sverige och i något fall har det även dykt upp kunder från bland annat Finland. Även närvaron på de sociala medierna har ökat från butikernas sida och det är ett effektivt sätt att berätta om sin verksamhet.
– Vi här i Filipstad måste satsa på det vi är bra på, menar Caroline. Vi måste lyfta fram den personliga kontakten med kunderna. Vi måste visa på att vi har ett brett sortiment och mycket varor. Visar det sig att vi inte har en viss vara hemma så kan vi snabbt ta hem den. En bra service är mycket viktigt och det tror jag kunderna uppskattar.
På vissa ställen tappar köpcentren handel grund av att kunderna vill ha en mer personlig service, som de får i små och genuina butikerna.
Även om det finns ett bra utbud av de butiker i Filipstad är det vissa segment som många frågar efter. Dit hör till exempel en bokhandel. Det fanns en tidigare men den slog igen.
– Det är så, man saknar inte kon förrän båset är tomt, menar Caroline.
Annat som folk frågar efter är en sportbutik och någon butik som säljer barnkläder till de yngre tonåringarna.
Caroline pekar också på att det är lätt att hitta parkering i Filipstads centrum och det är lätt att strosa runt bland butikerna.
– Och så har vi ju en jättebra service för våra kunder, skrattar Caroline. Jag tror benhårt på Filipstads framtid men det gäller att vi tar vara på våra butiker och att vi är rädda om den lokala handeln.

Text: Björn Hallin
Foto: Lennart Johansson