Nya Rexton – perfekt för stora familjen

Om du har behov av en större bil än genomsnittet, så finns det nu en riktigt fräsch utmanare till utbudet på svenska marknaden 2018. SsangYong som satsar hårt på europeiska marknaden har med nya Rexton hittat helt rätt i djungeln av bilar som erbjuds, den är en mix av det man vill ha, kanske inte bäst av alla på någon punkt, men en vass spelare när man vill ha helheten och mångsidighet med väldigt hög standard i hjälpsystem och utrustning.

När man först tittar på Rexton så kan man skönja att det är en SsangYong genom karaktäristiska ickeeuropeiska drag, dock absolut inte lämnad åt slumpen som tidigare modeller.
Öppnar man förardörren och kliver in så upptäcker man snabbt att detta inte är en bil med bakåtsträvande tänk, utan man har anammat det vi uppe i norr kräver, snygg detaljfinish och bra materialval.

Färgsättningen av testexemplaret är otroligt snyggt och bör tilltala en bred publik. Mycket fina stolar, med bra justeringsmöjligheter vilket gör att man sitter otroligt skönt i denna stora bil.
Utrustningen i bilen vi kör erbjuder det man behöver idag, och motorn startar genom ett knapptryck med nyckeln i fickan utan att störa ljudmässigt, den är
snarare tystare än vad man förväntar sig.
Växellådan som är sjustegad jobbar mycket mjukt.
Just drivlinan är prisvinnare i flera tester och erbjuder trygghet och framkomlighet utöver det vanliga. Fem personer sitter väldigt bra i bilen, med ett enormt bagageutrymme, och vid behov så kan man fäll upp två extrastolar bak där man kan få in de lite mindre utan problem. En större person får plats men man sitter inte gärna en längre resa längst bak som
vuxen.

Knappar och reglage hittar man enkelt, placerat ganska likt SsangYongs andra modeller, med skillnaden att Rexton har en väldigt mycket bättre mittkonsol samt mediaenhet än tidigare.
Inte högsta klass, men det förväntar man sig nog inte heller sett till prislapp och vad man utger sig för att attrahera för målgrupp.
Detta är en bil för de som vill ha ett rejält
fordon utan att tumma på varken kvalitet eller design utan att lägga en förmögenhet i inköp. En bil i denna klass kostar självklart en slant, men jämför man äpplen och äpplen så står sig Rexton väldigt bra mot konkurrenterna såväl ekonomiskt som upplevelsemässigt.
Lite kuriosa kring SsangYong, när vi hämtade ut bilen som var en av de första i landet, så stod en ägare av den utgående modellen och fluktade över bilen, och ville köpa den nya på plats då han var så nöjd med den gamla ur alla perspektiv. Killen berättade om sin totalekonomi med sin nuvarande bil, som
aldrig strulat eller krånglat utan bara servats enligt boken. Kul sidospår!

Efter en noggrann och relativt lång testvecka med Rexton i alla möjliga olika väglag så kan man inte hitta några fel överhuvudtaget med bilen.
Den tar sig fram överallt förutsatt att man kör med fyrhjulsdriften, den rullar tyst och skönt, har väldigt god bränsleekonomi samt får folk att kolla en gång extra då den ger ett maffi gt intryck och ser inte ut som alla andra märken. Personligen hade jag valt denna bil före en mängd dyrare bilar alla dagar i veckan, och känt mig trygg med lång garantitid samt vettigt inköpspris.

SsangYong Rexton 2.2 EX 2018
2,2 Diesel 181HK
7 växlad Automat 4WD 7-sits
Frånpris: 329 900 kr