BMW i hetaste laget

( P a l m a – M a l l o r c a )
Mallorca är synonymt med strålande solsken, men för oss som älskar bilkörning är ön så mycket mer än badstränder och paraplydrinkar. Medelhavspärlans gastkramande serpentinvägar bjuder nämligen på en spektakulär upplevelse och det blir inte sämre av att vi färdas i en minst lika spektakulär laddhybrid. BMW i8 Roadster är så het att självaste fartdjävulen börjar svettas.

För alla som önskade sig en sportcoupé att synas i kom BMW i8 som en skänk från ovan 2014. Men nu får modellen se sig slagen på fingrarna av den öppna versionen – för med bortkapat tak ligger vår kopparfärgade i8 Roadster i topp vad gäller uppmärksamhetsvärde. På femton sekunder försvinner den tygklädda suffletten och äventyret kan börja.

Korrekt och inkorrekt
Tyskarna har dock inte gjort det så lätt för sig som att enbart lansera en öppen version av i8. Det har även skett några smärre kosmetiska uppdateringar hos såväl den nya roadstern som coupén. Hit hör bland annat nya färger på de lagom skålade sportstolarna och en ny infotainmentskärm. Smådetaljer som lätt glöms bort när man bekantar sig med nya i8 Roadster eftersom formgivningen stjäl hela uppmärksamheten. Tja, redan coupén var sällsynt attraktiv och med taket borta tappar vi andan. Pucklarna bakom nackstöden för tankarna till historiska racingbilar och saxdörrarnas öppning blir än mer iögonfallande. Ändå har vi här en politiskt korrekt laddhybrid som dricker blott 0,21 liter milen. Däremot med en ”inkorrekt” prislapp för oss vanliga dödliga som startar från 1 631 500 kronor.

Himmel eller helvete
Den smått unika drivlinan består som tidigare av en trecylindrig bensinare på 231 hästkrafter i kombination med en elmotor på 143. Det går att köra knäpptyst på el i farter upp till 120 km/h och räckvidden påstås vara 53 kilometer, men för att lyckas måste man placera en kartong med ägg under gaspedalen. Däremot finns 374 hästar till förfogande när båda kraftkällorna samarbetar och eftersom elmotorn jobbar på framhjulen och bensinmotorn på bakhjulen så får man fyrhjulsdrift på kuppen. Att köra nya i8 Roadster på Mallorca är himmelskt i ordets rätta bemärkelse. Det här en körglad glidarcab med högt till tak – men låt dig inte luras! Hundrastrecket nås på 4,6 sekunder och vips känner man hur hornen börjar växa ut i pannan. BMW i8 Roadster bevisar ännu en gång att det är en hårfin gräns mellan himmel och helvete.

Tekniska data för BMW i8 Roadster 1,5
Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra
ventiler per cyl. Max effekt 231 hk vid 5 800 varv/min.
Max vridmoment 320 Nm vid 3 700 varv/min.
Elmotor: Max effekt 143 hk. Max vridmoment 250 Nm.
Batteri: Litiumjon på 11,6 kWh.
Kraftöverföring: Elmotor fram. Bensinmotor bak. Fyrhjulsdrift. 6-växlad automat.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,3 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 280, längd 469, bredd 194, höjd 129.
Tjänstevikt 1 670. Bränsletank 42 liter.
Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,6 sek.
Förbrukning/Miljö: 2,1 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 46 g/km.
Elförbrukning 1,45 kWh/mil.
Pris: 1 631 500 kronor.

+ Plus…
Gedigen kvalitetskänsla
Oj, vilken snygging
Köregenskaper
Förbrukning

– Minus…
Minimalt bagageutrymme
Prislappen

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf CNP. Foto: CNP