I hela sitt liv har Gert Sonesson jobbat med kundvård och försäljning. Nu har han också tagit över TC Bil & Fritid.
– Det är alla roliga möten med kunderna som driver mig, säger han.
Gert har under många år jobbat med försäljning åt Mekonomen, de sista 20 åren har han också ägt både butiken och verkstaden. Under våren sålde han butiken tillbaka till Mekomen, men behöll verkstaden där man är fem anställda. I mars tog han även över TC Bil och Fritid där sortimentet delvis är ett annat än han jobbat med tidigare.
– Bildelar har jag ju sålt i hela mitt liv, men här har vi även stor bredd på trädgårdsredskap och fyrhjulingar, säger Gert, som ägnat en hel del tid åt att sätta sig in i de nya produkterna och även trendspanat för att vara förberedd inför säsongen.
– En stor trend just nu är att mindre trädgårdsapparater allt oftare är batteridrivna. Det har kommit små lätta batterier för hemmafixaren i häcksaxar, lövblåsar och trimmers. Det är väldigt populärt, säger han.
En annan trend är försäljningen av robotgräsklippare, som bara ökar. Gert både säljer, servar och hjälper till att fräsa ner den kabel som ska begränsa klipparens område. Själv har han dock inte tagit steget ännu.
– Jag har ju en fru som verkligen gillar att klippa gräset, skrattar han, men utesluter inte en egen robot för gräsmattan så småningom. Fördelarna är att gräset hålls kort och att klipparen levererar ständig biogödsel.
– Gräsmattorna bli väldigt fina, och för den som har mycket mossa är det kortklippta gräset perfekt. Det motverkar mossan som vill ha fukt för att breda ut sig, säger han.
Allt fler väljer att köpa dyrare fyrhjulingar av högre kvalitet.
– Det verkar som att den värsta kinaboomen är över. Nu vill folk ha bättre kvalitetsmaskiner och det blir faktiskt fler och fler som skaffar fyrhjuling.
Dels för att åka i naturen, men också för att använda i sommarstugor eller på gårdar med tillbehör som kärror och kranar, säger han.
Storsäljare inför våren är motorsågar. Både företag och privatpersoner handlar, men den största kundgruppen är folk som har egna gårdar.
Tvärs över gatan har Gert en av sina konkurrenter, Johnnys maskin & trädgård. Men han vill hellre kalla affärsgrannen för kollega än konkurrent.
– I en sån här liten stad är det väldigt viktigt att vi handlare hjälps åt för att behålla kunderna i stan. Vi jobbar delvis med olika produkter och märken, och skickar även kunder till varandra. Jag kan också få hjälp med reservdelar som jag inte har och vice versa, säger Gert, som köper alla sina jaktprylar av ”kollegan”. Han handlar alltid lokalt om han kan, för att få behålla butiker i stan men också för att kunna få snabb och enkel service om det krånglar.
– Det kanske kostar ett par hundralappar mer att handla i Kristinehamn än att handla på nätet eller åka till ett köpcentrum, men det kostar också att åka eller att skicka iväg prylarna om de går sönder, säger Gert, som tillbringar mycket tid i naturen för att jaga.
– För mig är jakt inte så mycket att fylla frysboxen. Jag älskar känslan av att vara mitt i naturen en tidig morgon och snacket vid brasan efteråt, säger han.
Vad är då det svåraste för en handlare?
– Man måste skaffa sig ordentlig kunskap om de produkter man säljer och det gäller också att veta vad man kan hjälpa till med och inte. Är vi inte helt säkra på att kunna reparera eller serva en produkt på rätt sätt så ska vi säga nej. Det gäller att vara tydlig och ärlig mot kunderna, säger Gert, som ser fram emot sin första sommarsäsong som ägare av TC Bil & Fritid.
Text & foto: Eva Wiklund