Senaste nytt

Allt för sjön

Årets båtmässa är den 83:e i ordningen. De senaste decennierna har båtlivet förändras ganska kraftigt, och därmed även båtmässan. På sjuttio- och åttiotalet var det segelbåtarna som dominerade. I dag är det motorbåtarna som trängs om utrymmet, även om segelbåtarna i år för första gången på många år fått en egen brygga i stora mässhallen igen. En nyhet på årets båtmässa är Waterpark – en stor bassäng med prova-på-aktiviteter för vattensport.

Nya Nimbus Weekender 9 (W9) är den första modellen i en helt ny serie från Nimbus. W9:an är nio meter med övernattningsmöjligheter för fyra personer. Likheterna med ikonbåten 26 DC är uppenbara samtidigt som det finns många godbitar från 21 DC, 32 DC, Max II, R-serien och nya Drophead. Weekender 9 kan utrustas med Volvo Penta inombordare eller en utombordare på upp till 350 hästkrafter och finns tillgänglig i tre skrovlängder 8, 9 och 11 meter. Maxfarten är 40 knop. Invändigt finns en stor L-soffa i cockpit som blir solbädd på dagen eller sängplats för två på natten plus en dubbelkoj med separat toalett. Stort pentry med wetbar i cockpit med 65 liters kylskåp.

Fareast Yachts storsatsar och lanserar en helt ny entypsklass – Fareast 28R.
Båten bygger på design och teknologi från den framgångsrika Fareast 31R, men är till skillnad från sin storasyster byggd med ett vakuuminjicerat sandwichskrov och har bland annat aluminiummast. Detta medför att prisbilden blir konkurrenskraftigt. FAREAST 28R har en höj/sänkbar köl för enkel trailertransport.

Chris-Craft Boats svenska generalagent Vått AB presenterar alla nya modeller i Corsair-serien. Nya Chris-Craft Corsair 27 Heritage Edition, Chris-Craft Corsair 30 Heritage Edition samt Chris-Craft Corsair 34 Heritage Edition! Hela Corsairserien har fått ett ansiktslyft och Corsair 30, tidigare Corsair 28, har förnyats och genomgått stora förändringar genom året och efterliknar flaggskeppet i modellserien Corsair 34 med sin stora sittbrunn och fördäck med skylight som går längs hela däcket så att dagsljus tränger in i kabinen.

Nya Princess V40 återspeglar exteriören och sjöegenskaperna och volymen hos V Class. Skrovrutorna längs hela det djupa V-skrovet ger ett ljusflöde i salongen och kabinerna. Sittbrunnen är utrustad med ett vackert teakbord och en välutrustad grålackerad wetbar och en solbädd kan väljas som tillval.
Salongens rymd och välutrustade pentry ger goda utrymmen. Förkabinen har en egen ingång till badrummet som även kan besökas genom en andra dörr från salongen, medan akterkabinen kan utrustas med glidskenor för enkel förflyttning från två enkelbäddar till dubbelsäng vid behov.
Skrovlängden är 11.99 meter. Sex bäddar och ett Wc med separat duschkabin. Två Volvo Penta på 330n hk vardera ger en toppfart på 36-37 knop. Ett alternativ är två Volvo Penta på 370 hk vardera vilket ger en toppfart på 38-39 knop.

Den fjärde generationens Buster Magnum är klart större än sin föregångare: skrovlängden har vuxit med 30 centimeter och den är 20 centimeter bredare än sin föregångare. Designen för tankarna direkt till storasyster Phantom.
Köregenskaperna har förbättrats avsevärt tack vare det nya skrovet och tyngdpunkten som förflyttats bakåt.
Den minsta motorstyrkan har stigit ett steg till 175 hästkrafter. Magnums största motoralternativ är 225 hästkrafters V6-Yamaha, med vilken man når en toppfart på 47 knop. Tankvolymen har utökats med nästan det dubbla till 300 liter, varvid räckvidden har ökat betydligt.

Nu kommer båttillverkaren Alukin från Roslagen med en ny spännande båt – SCR 950 som ingår i Alukins fritidsserie.
Den erbjuder plats för åtta personer i hytten och har plats för lika många i soffan på akterdäck om vädret så tillåter.

 

More 40, den senaste modellen från More Boats är en cruiser/racer designad av Cossuti Yacht Design som även designat More 55. Mycket på båten är likt More 55 som ställdes ut på förra årets mässa men i ett format som passar svenska vatten.

 

 

Svenska Najad kommer med nya 395 som ersätter gamla 411 och kommer därför i två versioner, AC med aktersittbrunn och CC med sittbrunnen midskepps. Med Najad 395 gör varvet en nystart och satsar på bättre seglingsegenskaper och lyxigare inredning. För att vara en 39-fotare är det en rymlig båt. AC-versionen får som standard tre hytter, en förkabin och två mindre hytter i aktern. CC-versionen får två stora hytter i vardera stäv. Dessutom har båda versionerna möjlighet till dubbla toaletter. Najads klassiska längsgående pentry blir i 395:an hela tre meter långt.

PÅ TRÅDEN

Mnytt har ringt och frågat några företagare i båtbranschen om årets båttrender från ”Allt för sjön” i Stockholm och båtmässan i Göteborg.

Johnny Leinonen, VD. Marin & Fritid.

– Intresset för större båtar ökar och marknaden har vänt, säger Johnny Leinonen på Marin & Fritid i Laxå. Köparna återvänder efter en nedgång i försäljningen. Marknaden för nya segelbåtar är däremot lite trögare även om årets båtmässa satsade på en egen brygga för segelbåtarna.
– Intresset för styrpulpetsbåtar med fyrtaktsmotorer från till exempel Honda håller i sig.
Många satsar på tillbehör som plotter, gps, ekolod och annat som underlättar båtlivet.
Årets båtmässor har minskat besöks-antalet med cirka femton procent vilket kan bero på det kyliga vädret plus biljett-priset på 190 kronor till ”Allt för sjön”.
Noterbart är att besökarna är mer pålästa idag och vet vad de söker och är köpklara vid besöket. Många har sökt information på nätet innan de kommer till mässan.
Det blir en sommar även i år, men båtlivet konkurrerar allt mer med andra intressen som resor, golf, husbilar… men ska man ha båt ska den vara lättskött, enkel och fräsch med bra komfort, avslutar Johnny.

 

Henrik Niinikivi, VD. Autoexperten.

– En bättre mässa jämfört med tidigare år. Det tycker Henrik Niinikivi på Autoexperten i Karlskoga, som är en trogen gäst på de årliga båtmässorna. Något som han tycker är positivt är att det på årets mässa fanns fler båtar som ligger bra till prismässigt och som det är möjligt för vanligt folk att köpa.
– Det har ändrat sig från tidigare år. Nu är det inte bara stora båtar som de flesta bara kan drömma om utan det fanns gott om båtar som är nåbara för de flesta, menar Henrik.
Om det var bra på själva båtfronten är Henrik inte lika nöjd med tillbehörsdelen som han tycker bara blir sämre och sämre.
– Här har det blivit mer som en vanlig marknad med renkorv, hamburgerförsäljning och liknande. För oss som gillar båttillbehör har det bara blivit sämre och sämre, säger han.
Något som han också noterat är att mässan blir allt mindre och mindre. För åtta år sedan fyllde den fyra hallar. Sedan krympte den till tre hallar och nu är mässan nere på 1,5 hallar.
– Nu går man igenom mässan lätt på en dag och frågan är om det verkligen behövs två båtmässor i Sverige. Det kanske räcker med en mässa och det känns som om mässan i Göteborg är mer välbesökt. Henrik avslutar med att önska alla en trevlig båtsommar!

 

Av Björn Hallin