BMW i8 Roadster

2018 blir ett laddat bilår

Sveriges bilhandlare skrattade hela vägen till banken under 2017 och det nya säljrekordet lyder: 379 255 personbilar. Nu är ett nytt år här och alla bilälskare kommer att få njuta av tolv händelserika månader. Mängder av rullande nyheter väntar bakom kulisserna på sin lansering och vi har listat 10 favoriter för olika smaker och plånböcker. Så ta på dig bältet – nu tar vi sats och kör rakt in i bilåret 2018.

Alpine A110
Alpine är en fransk sportbil med såväl klassiska linjer som modellnamn. De flesta minns gamla A110 med ett leende på läpparna och visst syns ursprunget. Framförallt gäller det den udda placeringen av strålkastarna och formen på motorhuven. Bakom satsningen står Renault och de bygger även den mittmonterade turbofyran på 252 hästar. Första serien kallas ”Première Edition” och omfattar 1955 bilar, vilket inte helt oväntat är året då Alpine grundades. Sverigepremiären sker i slutet av året och räkna med ett pris omkring 600 000 kronor.

BMW i8 Roadster
Det här är en taklös historia som knockar konkurrenterna med sin sylvassa design. Utseendet är sportigt elegant med tvära vinklar och det hela toppas med en tygsufflett och måsvingedörrar. Under huven arbetar en trecylindrig bensinmotor på 231 hästar tillsammans med en elmotor på 143, vilket resulterar i att hundrastrecket passeras efter 4,6 sekunder samtidigt som förbrukningen landar på 0,21 liter milen. Men smakar det så kostar det – i fallet BMW i8 Roadster hela 1 630 000 kronor.

Hyundai Kona
Hyundai har vässat pennan och resultatet är en läckert formgiven suv med djärv linjeföring som ska fightas med etablerade elbilskonkurrenter som Nissan Leaf och Opel Ampera. Kona EV erbjuds i en rad poppiga färger som Acid Yellow, Blue Lagoon och Tangerine Comet – men den mesta spänningen gömmer sig faktiskt under huven. Där kan man välja mellan två olika elmotorer på 134 respektive 204 hästkrafter. Minstingen tar dig fyrtio mil på en laddning medan den större maskinen har en räckvidd på hela femtio mil.

Jaguar I-Pace
Den anrika biltillverkaren Jaguar är känd för sina flaggskepp med gott om klös under huven – så vad händer när det är dags för britternas första elbil? Jo, nya I-Pace är inget undantag och drivlinan består av två elmotorer på sammanlagt 400 hästkrafter och 700 Newtonmeter. Därmed fixas noll till hundra km/h på fyra blanka sekunder samtidigt som man ska kunna ta sig femtio mil på en laddning. Elbilen kommer att tillverkas av Magna Steyr i Österrike och priset förväntas hamna runt 900 000 kronor vid lanseringen under andra halvan av 2018.

Lamborghini Urus
Urus är namnet på världens första supersportsuv och den tjuriga besten byggs i Sant’Agata Bolognse. Det är naturligtvis Lamborghini som är i farten och i maskinrummet arbetar en V8:a på 650 hästkrafter som ser till att italienaren á 2200 bastanta kilo accelererar till hundra km/h på 3,6 sekunder eller till 200 efter ytterligare 9,2 sekunder. Urus kan även titulera sig världens snabbaste suv med en toppfart på 304 km/h och därmed krävs gigantiska keramiska bromsskivor. De främre mäter hela 44 centimeter och prislappen blir lika imponerande – runt 2,5 miljoner kronor.

Mercedes CLS
Här är listans riktiga sportfåne – däremot har nya Mercedes CLS varken något behov av att dopa sig eller gråta ut i media för att få några extra sekunder i rampljuset. ”Fyrdörrarscoupén” har begåvats med ett atletiskt utseende medan insidan präglas av fräcka detaljer som turbinformade ventilationsutblås och en myspysbelysning som kan ställas i 64 olika färger. Motortruppen består inledningsvis av tre nyutvecklade raka sexor – dieslar på 286 respektive 340 hästkrafter samt en bensinare på 367.

Nissan Leaf
Den första generationens Nissan Leaf revolutionerade bilbranschen och nu kommer världens mest sålda elbil i ny tappning. Designen är inte lika udda och tittar vi på interiören så har märkligt nog den digitala hastighetsmätaren blivit – analog! Japanerna vill helt enkelt inte sticka ut lika mycket som tidigare och det lockar förmodligen en ännu bredare publik. Elmotorn på 150 hästar är även den ny och med fullt krut i 40 kWh-batteriet tar man sig 38 mil på en laddning. Lanseringen sker i februari och prislappen börjar från 304 900 kronor med avdragen supermiljöbilspremie á 40 000 kronor.

Polestar P1
Volvo har puttat in närmare sex miljarder kronor för att göra Polestar till ett prestandainriktat elbilsmärke och vårt konungarike blir första landet ut vid lanseringen. Nya P1 har försetts med en imponerande drivlina där två elmotorer jobbar på bakhjulen medan en tvåliters bensinmotor driver framhjulen. Tillsammans ger det hela 600 hästkrafter samt ett kraftfullt vridmoment på 1 000 Newtonmeter. 500 bilar ska tillverkas till att börja med och priset landar någonstans runt 1,3 miljoner.

Tesla Model 3
Tesla gör miljardförluster och nu måste den negativa trenden vändas. Det vilar inget litet ansvar på nya Model 3 som storleksmässigt kan jämföras med BMW:s 3-serie. Nu undrar säkert många vem som har råd med en Tesla med tanke på att tidigare modeller kostat runt miljonen. Model 3 vänder dock på steken och i USA börjar grundpriset från 35 000 dollar, vilket motsvarar 285 000 kronor. Då får man en femsitsig familjebil med en elmotor på 261 hästkrafter vars batterikapacitet räcker till 35 mils körning.

Volvo XC40
Det rullar på riktigt duktigt för Volvo och orderböckerna är rejält uppfyllda inför 2018. Nya XC40 har exempelvis redan 15 000 beställningar och då har inte det intressantaste motoralternativet presenterats – T5 TwinEngine. Det är som namnet antyder en trecylindrig bensinare på 180 hästkrafter som arbetar tillsammans med en elmotor på 75 hk. Laddhybriden ska klara omkring fem mil på eldrift och batterierna ligger integrerade i kardantunneln, vilket gör susen för bagaget.

 

Av Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / CNP AB