Alexander Abou El Naga lanserar en ny app som gör det enkelt att beställa bland annat mat.

Beställ mat och delikatesser – enkelt med ny app

Beställ maten med hjälp av en app. Det är en nyhet för alla som bor i Karlskoga med omnejd. Sedan en tid tillbaka är det möjligt att beställa allt ifrån pizza till à la carte, eller delikatesser från favoritbutiken med hjälp av sin smartphone, surfplatta eller datorn genom appen Menytorget eller från websidan menytorget.se.

Den nya tjänsten, har utvecklats av Alexander Abou El Naga i sitt företag Area81 Solutions AB. Menytorget.se är öppen både för registrerade an-vändare och tillfälliga gäster. Det som krävs är att kunden är minst arton år gammal och bor inom området, för närvarande Karlskoga med cirka en mils radie. Alexanders mål är att när Karlskogaområdet är utbyggt utvidga verksamheten till närbelägna orter.
– Vi tänker fortsätta med Degerfors och sedan bygga vidare med Kristinehamn och andra orter. Men nu arbetar vi i första hand med att få med så många som möjligt i Karlskoga.
Tills vidare går det att använda appen för att beställa mat och själv hämta den men i ett senare skede är tanken att vidareutveckla tjänsten.

Appen fungerar så att den söker av var beställaren finns för tillfället. En meny visas upp med de företag som är anslutna inom området och kunden väljer vilken restaurang eller butik beställningen ska ske ifrån. Det vanliga tidigare var att den som önskade beställa till exempel en pizza ringt upp sin favoritpizzeria och berättat i telefonluren vad man ville ha.
Med appen blir beställningen mycket säkrare. Kunden knappar in sin beställning, väljer betalningssätt och skickar iväg sin beställning. Det går antingen att betala med kort via Menytorget och där beställningen förmedlas direkt till restaurangen, eller så betalar kunden när beställningen hämtas. I andra änden får restaurangen ett utskrivet papper, en bong där det klart framgår vad som beställts, restaurangen eller butiken svarar tillbaks med en tidpunkt avhämtningen kan ske. För restaurangen betyder det att man inte behöver ha speciell personal som svarar i telefon och tar emot beställningen samtidigt som alla fel elimineras. Speciellt kvällstid när det är högtryck på restaurangen innebär appen en stor avlastning för personalen.
För närvarande är åtta företag anslutna till Menytorget men antalet utökas snabbt.
– Just nu finns det ytterligare fyra som vill vara med och jag tänker få med två nya företag i veckan. Det har hittills gått jättebra att sälja in tjänsten, säger Alexander.
Han började arbeta med den nya tjänsten för ett år sedan och för ett tag sedan var den klar att lanseras. Idag ligger tyngdpunkten på att kunna göra beställningar genom appen. Tanken är dock att utvidga tjänsten till att även få beställningarna utkörda. Här skulle flera restauranger och butiker kunna samarbeta och dela på utkörningarna för att få ned kostnaderna. Då går det också att följa beställningen via appen när den körs ut.

av Björn Hallin