Hybrid eller vätgas? Eller kanske en ren elbil? För den som ska köpa ny bil gäller det att läsa på. Från den 1 juli gäller troligen nya regler för fordonsskatten. Systemet kallas bonus malus och innebär stöd till energisnåla bilar med lågt koldioxidutsläpp och högre skatt (malus) på törstiga bilar. Ju mer bilen dricker och släpper ut genom avgasröret, desto dyrare blir det.
Dagens miljöbilar med fri fordonsskatt i fem år försvinner. Det betyder klart högre kostnader för de tidigare så gynnade bilarna. Vad ska man då ha i åtanke inför den 1 juli nästa år? Den som ska köpa en vanlig bil, även de numera så hett diskuterade dieselbilarna, gäller att de bör vara inregistrerade senast 30 juni nästa år. Den som istället väljer en laddhybrid eller rent av en ren elbil ska vänta tills efter halvårsskiftet nästa år. Åtminstone enligt det förslag som regeringen lagt fram. Riksdagen fattar dock ett slutligt beslut först senare i år.
Många spår att elbilen är framtiden. Andra tycker satsningen på vätgas är vettigare medan hybridbilarna med både elmotor och en vanlig motor kan ses som ett mellanting, något som på sikt kommer att ersättas av supermiljöbilarna.
Japan ligger långt framme vad gäller vätgasbilar. Här är Toyota ledande på marknaden vilket inte kan sägas om Sverige. Idag finns bara fyra vätgasmackar, på Arlanda, i Sandviken, Mariestad och Göteborg. Bara 29 vätgasbilar är registrerade fördelat på Toyota Mirai och Hyundai ix35. Nästa år öppnas två nya vätgasmackar, i Västberga i Stockholm och i Malmö. Om två år ska det finnas totalt tolv mackar men med den utbyggnadstakten är vägen onekligen lång innan vätgasen blir ett konkurrenskraftigt alternativ.
Hybridbilar däremot går som tåget. Av de tolv personbilsmodeller som Toyota säljer i Sverige finns åtta som hybrider och sammanlagt svarar hybridmodellerna för över 50 procent av Toyotas totala personbilsförsäljning. Den mest populära modellen är Auris, där nästan tre av fyra sålda bilar är en hybrid.
Nu senast gick Toyota ut med en kampanj om att ägare av dieselbilar fick erbjudanden att byta in sina bilar till hybridbilar. Resultatet blev att en hel del dieselbilägare nappade. Hur går det då med de inbytta dieslarna?
– Det är jätteroligt att så många accepterat att byta till en hybrid, säger Marcus Virén på Virén Bil i Kristinehamn. Toyota har själva inga dieselbilar i sortimentet men vi får in många begagnade dieslar och det är det ingen fara att köpa dom idag. Eftersom de är registrerade före 1 juli nästa år så får de ingen höjd skatt.
Många av kunderna som kommer in till Viréns för att titta på en hybridbil kan ställa sig lite frågande till den nya tekniken.
– Men för oss är den inte så ny. Toyota släppte den första hybriden, en Prius, redan för tjugo år sedan så det är en beprövad teknik och ett tryggt köp, menar Marcus.
Hybridmodellen Prius var, till skillnad från vad många tror, inte det första serietillverkade hybridfordonet från Toyota. Det var bussmodellen Coaster, som för första gången lämnade fabriken i hybridutförande den 22 augusti 1997. Några månader senare, i slutet av 1997, startade serieproduktionen av personbilshybriden Prius.
Även Stefan Ågren, säljchef på Carab i Kristinehamn ser ett ökat intresse för hybridbilarna.
– Vi får allt fler förfrågningar och vi märker att intresset har ökat ordentligt. Försäljningen av dieselbilar kanske har sjunkit något men frågan har ju mest uppmärksammats i tidningarna. Det är inget dramatiskt som hänt och ingenting händer ju innan juli nästa år, säger han
Många av de som kommer in i försäljningshallen på Carab är också nyfikna på de nya elbilarna men det slutar oftast med köp av en laddhybrid. En modell som också går bra är Hyundai i30 med bensinmotor.
– Det är en bil som passar bra för de som kanske inte kör så långt. Vi har också märkt att det idag säljs lite fler bensinbilar än diesel.
Den som vill köpa Hyundais nya elbil Ioniq electric får däremot vänta. Leveranstiden ligger på runt ett år idag. Bilen klarar 28 mil på en laddning och har utnämnts till den säkraste bland små familjebilar av Euro NCAP och även vunnit Teknikens Världs stora bilpris 2017.
Senaste året har debatten till stor del handlat om elbilar, alltså bilar som bara har en enda motor som drivs med el från ett stort batteri. I början möttes elbilarna av den så kallade ”räckviddsångesten”. Hur långt gick det att köra innan batteriet tog slut. Det är ett problem som idag är på väg bort. Mest uppmärksammad var till en början märket Tesla som kostade en hel del men som nu kommer i en mindre och billigare variant. Flest Teslor rullar runt på vägarna i Norge som har kommit betydligt längre på det här området än Sverige. Vid årets slut beräknas det finnas runt 150 000 elbilar i Norge. Orsaken är att norska staten satsat hårt på elbilar. Den första kom redan 1995 och hette Think. I Norge betalar elbilsköparna ingen köpskatt och ingen moms. Samåker de får de köra i bussfilen och behöver inte betala trängselskatt. Runt om i till exempel Oslo finns det gott om gröna laddstolpar. De laddbara bilarna svarar för cirka 25 procent av den totala bilmarknaden. Motsvarande siffra i Sverige är 4,8 procent. På Island är det 11,8 procent. Norge har som mål att det om åtta år, år 2025, bara ska säljas elbilar i landet.
Dit har Sverige en bra bit att vandra. Totalt finns det drygt 12 000 elbilar i Sverige. De vanligaste är Tesla Model S, 2 685 stycken samt Nissan Leaf, 2 638 stycken.
Utvecklingen på batterisidan går snabbt. Det var inte länge sedan som en elbil klarade fem, kanske sex mil. Numera är de uppe i 30-40 mil och inom något år väntas flera modeller som klarar femtio mil med batterier på 60 kWh.
Hur går det då med statens inkomster om allt fler köper elbil och inte betalar skatt på bensin eller diesel. Den frågan har regeringen funderat på och för ett par veckor sedan kom beskedet att beskattningen av elbilar ska ses över. Ett alternativ kan vara kilometerskatt. Men fortfarande är allt oklart på den fronten och oavsett torde en elbil eller laddhybrid vara en bra affär, inte minst för miljön.
Av Björn Hallin