Visst kan lycka köpas

( G e n è v e – S c h w e i z 

Den som säger att lycka inte går att köpa för pengar har inte besökt Genèves bilsalong. Här avlöser lyx- och supersportbilarna varandra och det hela är ingen fejkad fasad. Mångmiljonåken säljer som aldrig förr och ett rullande bevis är fjolårets stora stjärna: Bugatti Chiron. Trots sin prislapp på närmare 30 miljoner kronor så har 250 exemplar redan sålts – utan att någon fått prova “lyckopillret”. Årets publik­magnet från Ferrari kostar blott 15 procent av en Chiron, så ingen blir väl förvånad över att hela årets produktion är slutsåld. Innan bilen ens haft världspremiär…

Alpine A110
Efter flera års spekulationer så tystar franska Alpine publiken genom att presentera en sportbil med såväl klassiska linjer som modellnamn. De flesta minns A110 med ett leende på läpparna och visst syns ursprunget. Framförallt gäller det den udda placeringen av strålkastarna och formen på motorhuven. Bakom satsningen står Renault som även förser Alpine med dess turbofyra på 252 hästkrafter och 320 Nm. Hela tilldelningen för 2017 är slutsåld, men vi utlovas flera spännande specialmodeller inom kort.

Audi RS5 Coupé
Tyskarnas prestandaavdelning har bytt namn från quattro GmbH till Audi Sport GmbH. Det firades i Genève genom världspremiären av en helt ny RS5 Coupé och under motorhuven gömmer sig en V6:a på 450 hästkrafter. Maskinen är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda med superkorta växlingstider och vill man så går det att växla manuellt med paddlarna bakom ratten. Designen är sportig och kantas av attribut som stora luftintag i fronten och dubbla ovala utblås bak. Priset börjar från 813 500 kronor.

Ferrari 812 Superfast
Italienarna presenterade den snabbaste och mest kraftfulla modellen för gatubruk i märkets historia. Ferrari 812 Superfast är likt namnet antyder ett riktigt krutpaket och under huven arbetar en V12:a på 800 hästkrafter och 718 Newtonmeter. Därmed kirras 0-100 km/h på hutlösa 2,9 sekunder samtidigt som vrålåket toppar över 340 km/h. Supersportbilen är lackerad i den nya röda kulören Rosso Settanta, vilken är framtagen för att fira att Ferrari fyller sjuttio år som biltillverkare.

Ford Fiesta ST
Förra årets seger i 24-timmarsloppet på Le Mans blev startskottet för Fords nya satsning på prestanda och busbilar. Fiesta ST är ett rullande bevis på att amerikanarna vill höja tempot och locka racingglada kunder till sitt team. Hjärtat är en trepip på 200 hästkrafter som accelererar till hundra km/h på imponerande 6,7 sekunder. Designen är naturligtvis riktigt vass och inuti hittar vi sportstolar från Recaro samt en sportratt med platt undersida. Både en tre- samt femdörrarsversion kommer att erbjudas vid lanseringen i maj 2018.

Honda Civic Type R
Hondas stora dragplåster i Genève är en tvättäkta racingbil för vardagsbruk som kan stoltsera med ett sportigt yttre, vassa linjer och gott om fräcka detaljer. Nya Civic Type R har fintrimmats in i minsta detalj och drivlinan består nu av en turboladdad bensinfyra på 320 hästkrafter som driver på framhjulen. Vill du sätta ytterligare prägel på din Civic Type R kan du välja till aerodynamikpaketet som bjuder på slätare underrede, främre luftspoiler samt en stor maffig bakvinge. Svensk premiär blir det i sommar!

Lexus LS 500h
Lexus nya flaggskepp LS 500h innehåller en ingrediens som kallas ”omotenashi”. Ordet betyder ”gästfrihet” på japanska och innebär att man alltid ska leverera lite mer än det förväntade. Själva bilen är inne på sin femte generation och i maskinrummet arbetar en bensinsexa i kombination med två elmotorer. Det resulterar i en totaleffekt på 359 hästkrafter, vilket gör att färden till hundra km/h rullar på 5,4 sekunder. Insidan kantas av laserskurna träpaneler samtidigt som innerbelysningen hämtat inspiration ifrån japanska ljuslyktor.

McLaren 720S
Håll i hatten för nu släpper McLaren efterträdaren till 650S. Arvtagaren har ingen liten roll att axla och nya 720S har likt föregångaren försetts med dörrar som öppnas uppåt, men en nyhet är att en del av det glasade taket hänger med. Hjärtat i supersportbilen är en dubbelturbo V8 på 710 hästkrafter och 770 Newtonmeter som ser till att rakan till hundra fixas på blott 2,9 sekunder samtidigt som McLaren 720S toppar 341 km/h. Låter det intressant trots prislappen på 2,3 miljoner? Då har vi dåliga nyheter – alla exemplar är redan slutsålda!

Mercedes-AMG GT
Det är svårt att inte förföras av Mercedes-AMG GT. Linjeföringen är läcker och bakom den strömlinjeformade fyradörrarskarossen döljer sig gott om krut under huven. V8-motorn jobbar nämligen tillsammans med en elmotor och vips blir totaleffekten 816 hästkrafter. Mercedes hybridcoupé är måhända ännu bara i konceptform, men förutom avsaknaden av backspeglar lär mycket vara sig likt när produktionsbilen står klar år 2019. Snacka om    vrrååålstark kurvkramare…

Peugeot Instinct
Vad sägs om en bil som känner sin ägare så pass väl att den kan tillgodose alla önskemål? Peugeot Instinct är ett koncept som sticker ut från mängden med sin läckra formgivning och vassa teknik. Tack vare uppkopplingsmöjligheterna har fransosen otäck koll på sin ägare och vet exempelvis när kylskåpet behöver fyllas på, men kan även berätta vad du har för puls efter ett svettigt träningspass. Ratten går dessutom att fälla in i instrumentpanelen – för den behövs ju knappast när bilen kör på egen hand.

Porsche Panamera Sport Turismo
Äntligen kommer en kombi från Porsche, vilket är goda nyheter för kombilandet Sverige.  Panamera Sport Turismo är inget annat än en familjeracer på 505 centimeter som bjuder på gott om utrymme för ”4+1” åkande. Därmed kan man ta med sig hela familjen på semester och ändå få med sig 520 liter packning. Väljer man däremot en resa på tu man hand så går det att stuva in hela 1390 liter med baksätet nedfällt. Sport Turismo erbjuds med fem motorer och grundpriset börjar från 1,2 miljoner kronor.

Range Rover Velar
Namnet till trots så råder det ingen tvekan om att nya Velar ska fylla gapet mellan Range Rover Evoque och Sport. Designen är exklusiv och de yttre dörrhandtagen fälls ut automatiskt när en hand närmar sig. En annan världsnyhet gäller klädseln som är framtagen i samarbete med danska Kvadrat av återvunna material. Bakom ratten slås man av att Velar helt saknar knappar – allt styrs nämligen med hjälp av två tiotumsskärmar. På motorfronten erbjuds bensinare på 250 respektive 380 hästar samt dieslar på 180, 240 respektive 300 hk.

Renault Zoe Sport
Renault Zoe Sport är inspirerad av fransmännens senaste Formel 1-racer och under den satinblåa kolfiberkarossen med knallgula accessoarer gömmer sig ett riktigt yrväder. Det galna konceptet har nämligen försetts med dubbla elmotorer som levererar 460 hästkrafter, vilket innebär att det lilla krutpaketet passerar hundrastrecket på 3,2 sekunder. Namnet Zoe härstammar för övrigt från grekiskan och betyder ”liv”. Men frågan är hur länge föraren är i livet med tanke på prestandan och att färden sker knäpptyst…

Volkswagen Arteon
Ersättaren till Volkswagen Passat CC heter Arteon och är en femdörrars coupé som försetts med såväl fyrhjulsdrift som DSG-låda som standard. På motorfronten är tyskarnas starkaste maskiner aktuella för oss svenskar, vilket innebär dieselfyror på 190 respektive 240 hästkrafter samt en bensinare på 280. På tillvalslistan kan man kryssa för tillbehör som exempelvis panoramasoltak, tvåfärgad nappaklädsel samt framstolar med inbyggd massage. Dessutom bjussas det på nya karossfärger – vad sägs om Curcuma Yellow, Atlantic Blue och Chili Red?

Volvo XC60
Med den svenska fanan i topp avtäcktes nya Volvo XC60. Bästsäljaren kommer nu i en helt ny tappning och bakom den läckra fasaden erbjuds en gedigen samling motorer. Bensinarna består av T5 (254 hk), T6 (320 hk) samt laddhybriden T8 (407 hk) medan vi på dieselsidan hittar D4 (190 hk) och D5 (235 hk). Suven kommer till mångas förtjusning att byggas i Torslanda och priset för den minsta bensinmaskinen startar från 422 900 kronor. Det är tydligt att Volvo vill ta steget upp i premiumklassen – även prismässigt!

av Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / CNP AB

 

Leave a Reply