Senaste nytt

Tur eller skicklighet?

(F l o r e n s – I t a l i e n)

”En talisman är ett föremål som anses ha magisk kraft för ägaren”. Beskrivningen kommer ifrån Svenska Akademins ordbok och kanske blir det med ett tillägg i framtiden:  ”även en fransk familjebil”. Renault hoppas nämligen att nya Talisman ska bringa dem tur med hjälp av annorlunda design och fyrhjulsstyrning. Men i bilvärlden kommer man inte långt med tur. Det krävs också skicklighet.  

Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Volvo V70 och inom kort – nya Renault Talisman. Hela gänget ingår i det så kallade D-segmentet och försäljningen uppgår till över en miljon bilar om året. Vi talar alltså om större mellanklassare och nya Talisman (finns som kombi eller sedan) mäter hela 485 centimeter på längden.

Renault Talisman 3 Renault Talisman 2

Lysande idéer
Rent designmässigt är fransyskan i toppform. Fronten är en mäktig uppenbarelse med den kromade grillen, gigantiska kylaremblemet, fantasifulla strålkastarna och de eleganta vecken i motorhuven. Sidoprofilen utstrålar pondus och baken ger hela anrättningen ett smakfullt slut med sitt extrema ljusarrangemang. Renaults formgivare har lekt mycket med ljusdiodrar och det gäller även på insidan av Talisman. Instrumenteringen kan ställas i fem olika färger och samtidigt ändras även layouten på den mittmonterade pekskärmen á 8,7-tum. Åkkomforten sänder däremot ut dubbla budskap: alltså en lagom mjuk fjädring, men för hård stötdämpning. Tyvärr känns och hörs varje liten skarv i asfalten på dåliga vägar men detta kompenseras samtidigt av den inbyggda massagen i de behagliga sätena.

Renault Talisman 4 Renault Talisman 5

Styrning på alla fyra
En snabbläsning av motormenyn avslöjar att samtliga maskiner är turboladdade och fyrcylindriga. Bensinarna är på 150 respektive 200 hästkrafter och har standardutrustats med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Detsamma gäller för den största dieselspisen på 160 hästar men dubbelkopplingslådan är sexväxlad. Lika många växlar men i manuellt utförande gäller för de minsta dieslarna på 110 respektive 130 hästkrafter. Vi provkör den största oljepannan och färden går genom det kulliga landskapet i Toscana. Här är det perfekt att utvärdera bilens trumfkort – fyrhjulsstyrningen. Bakhjulen styr alltså i motsatt riktning mot framhjulen i låga farter och att vända mitt i Florens går lika smidigt som när en balettdansös går ner i spagat. I högre farter svänger däremot bakhjulen åt samma håll som framhjulen, vilket ökar stabiliteten. Renault gör ett kraftfullt försök att ta sig in bland de ”stora bilarna” i Europa. Med lite tur och mycket skicklighet kommer de lyckas med den franskbyggda Talismanen.

Renault Talisman 6

Tekniska data för Renault Talisman Energy dCi 1,6

Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 160 hk vid 4 000 varv/minut. Max vridmoment: 380 Nm vid 1 750 varv/minut.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.

Styrning: Elservo med fyrhjulsstyrning. Vändcirkel: 10,8 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 281, längd 485, bredd 187, höjd 146. Tjänstevikt 1 518. Bränsletank 47 liter.

Prestanda: Toppfart 215 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,4 sek.

Förbrukning/Miljö: 4,4 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 115 g/km.

Pris: Ej fastställt, säljstart under våren.

+ Plus…
Fyrhjulsstyrningen imponerar
Många franska finesser
Annorlunda design
Stora utrymmen

  Minus…
Stötig fjädring på sämre underlag

 

av Staffan Swedenborg och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Leave a Reply