Senaste nytt

Vilken briljant pickup

( N i c e – F r a n k r i k e )

Vad sägs om en robust pickup som är lika slitstark som diamanten bilmärket fått sitt namn efter? Mitsubishi L200 Double Cab är knappast någon ulv i fårakläder, utan snarare en slitvarg i oömma arbetskläder. Utseendet känns familjärt, trots det faktum att det rör sig om en helt ny pickup. Under huven på vår testbil gömmer sig en nyutvecklad turbodiesel och vi tar ut svängarna i Nice.

Om man kollar upp ordet ”pickup” i Svenska Akademins ordlista så betyder det ”liten lastbil” och dagens testkärra skäms knappast för sig. Aluminiumflaket mäter närmare 150 centimeter på både längden samt bredden och dessutom får du lasta 881 kg därpå.

Mitsubishi L200 Business 5 Mitsubishi L200 Business 2

Storleken räknas
Det är sannerligen svårt att se att Mitsubishi L200 är en splitterny bil, men inget ont i det. Ändå har pickisen fått en ny front med uppfräschad grill samt strålkastare. Motorhuven är också ny och från nosen löper en linje ut över dörrarna, vidare mot flaksidan och slutar sedan i bakljusens överkant, vilket är riktigt snyggt. L200 har säkert de största hjulhusen av alla pickuper, men det kräver i sin tur stora hjul. Då duger det knappast med 17-tummarna som ingår som standard, utan snarare 18 eller helst 19-tummare för att den ska se biffigare ut. Inredningen är ordentligt omgjord och elegant så det förslår. Som tidigare finns nya L200 i två versioner – båda med fyra sittplatser där den enklare Club Cab har två nedfällbara nödsäten bak. Mer komfort blir det i Double Cab som har försetts med bekvämare säten, men å andra sidan blir flaket 30 centimeter kortare.

Mitsubishi L200 Business 4 Mitsubishi L200 Business 3

Säkerhet säljer
Under huven bultar en ny 2.4-liters turbodiesel på 181 hästkrafter och 430 Nm. Det innebär en bränsleförbrukning på 0,72 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet landar på 189 gram. En sexväxlad manuell låda är standard, men det finns även en ny femväxlad automatlåda som tillval och som grädde på moset så ingår fyrhjulsdrift. Den tidigare modellen hade en liten spak bredvid växelspaken med vilken man valde de olika körprogrammen, men den har nu ersatts av ett smart vred. På säkerhetsfronten har det hänt en hel del och nu ingår bland annat sju krockkuddar, släpstabilisering, filvarningssystem och backkamera. Dessutom har fjädring och stötdämpare fintrimmats, men även styrningen har blivit mer exakt. Priset startar från 287 375 kronor inklusive moms och då får du en pålitlig slitvarg i oömma arbetskläder redo för långa dagar på jobbet.

Mitsubishi L200 Business 6

Tekniska data för Mitsubishi L200 2,4 Double Cab Business

Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 181 hk vid 3 500 varv/minut.
Max vridmoment: 430 Nm vid 2 500 varv/minut.

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring: Skruvfjädring fram. Bladfjädrar bak.

Styrning: Hydraulisk servo. Vändcirkel: 11,8 meter.

Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 300, längd 529, bredd 182, höjd 178. Tjänstevikt 2 029. Släpvagnsvikt 3 100. Bränsletank 75 liter.

Prestanda: Toppfart 177 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,5 sek.

Förbrukning/Miljö: 7,2 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 189 g/km.

Pris: 346 125:- inkl. moms / 276 900:- exkl. moms.

+ Plus…
Komplett slitvarg i nya kläder
Bekvämare fjädring
Snålare och säkrare

Minus…
Mycket motorljud

 

av Jenny Nilsson och Staffan Swedenborg / CNP AB

Leave a Reply