Senaste nytt

Kolla dina vinterdäck så här

TRAFIKSÄKERT. Se till att dina vinterdäck håller en bra status. Håll koll på däckens ålder, mönsterdjup, dubbar och sprickor.

Går det att köra med de gamla vinterdäcken en vinter till? Eller är de för slitna och det är dags att köpa nya däck. Här får du några tips innan du fattar ditt beslut.

 Inför vintersäsongen bör du kolla dina vinterdäck innan de monteras på bilen. Är mönsterdjupet under 3 mm är det olagligt att köra med dem. Men redan före dess minskar vägegenskaperna.
− Däcken ger dåligt vintergrepp redan när mönsterdjupet är under fyra millimeter, säger Allan Ostrovskis teknisk chef på Nokian Tyres. Vid byte till vinterdäck bör mönsterdjupet vara över fem millimeter för att däcken ska kunna ge bra grepp under hela vintersäsongen.
När det gäller dubbdäck så ska även antalet dubbar kollas. Om ett stort antal dubbar saknas, eller något av däcken har 25 procent färre dubbar än däcket som har flest dubbar, är det dags att köpa nya däck.
− Känn att dubbarna sitter ordentligt fast i dubbhålen. Om dubbarna rör sig mycket är det vanligaste felet att dubbflänsen har blivit försliten. Dubbar som rör sig i dubbhålen ger inte säkert grepp på is.
Dubbutsticket får inte överskrida mönstret mer än två millimeter. Dubbutsticket kan bli större ifall däcket inte körs in ordentligt eller på grund av körsättet, vilket gör att dubbarna påfrestas mer än normalt.
Gör vidare en koll av däcksidan när däcket sitter på och har rätt lufttryck.
− Små sprickor speciellt på däckets skulderparti och i spårbotten innebär att gummit har föråldrats. Om sprickorna breder ut sig så kan de förstöra däcket helt, säger Allan.
Om däcken är över sex år gamla och har använts aktivt varje vinter, är de för gamla. Däck som har stått i förvaring utan att man har kört med dem rekommenderas inte för körning när de är över tio år gamla. Även om däcken annars skulle vara i bra skick så är gummiblandningen för hård, vilket försämrar greppet.
Däckets ålder kan du kolla på nummerserien med fyra nummer som finns på däcksidan. De två första numren anger vilken vecka däcket är tillverkat och de två sista numren anger tillverkningsåret. Till exempel nummerserien 1112 betyder att däcket tillverkades vecka 11 år 2012.

Dags att byta däck – kom ihåg detta

> Kolla åldern, mönsterdjupet, slitbanan och dubbarna på dina vinterdäck.

> Vid aktiv körning ska vinterdäcken inte vara äldre än sex år och maximalt tio år gamla. Med tiden hårdnar däckets gummiblandning, vilket försämrar greppet.

> Köp nya vinterdäck när mönsterdjupet är fyra millimeter. Vid däckbyte bör mönsterdjupet vara drygt fem millimeter för att däcken ska ge bra grepp under hela vintern.

> Mönsterdjupet kan enkelt kollas med hjälp av ett femkronors mynt. Om hela siffran fem är synlig när du stoppar i myntet i däckets huvudspår, är mönsterdjupet mindre än tre millimeter.

> Däcksidorna och spårbottnen bör kollas för att uppmärksamma sprickor på dem. När det gäller dubbar bör du kolla att alla dubbarna finns kvar och att de sitter ordentligt fast i däcket.

> Lufttrycket på däcken bör kollas var tredje vecka. På vintern bör lufttrycket vara 0,2 bar (20 kPa) större än på sommaren.

> Se till att däcken slits jämnt, genom att åtminstone en gång under vintern skifta framdäcken bak och tvärtom.

 

 

Leave a Reply