Tyrolerhatten av för 208

(G r a z – Ö s t e r r i k e)

Österrike är förmodligen landet som bäst bevisar att det går lysande för den europeiska bilindustrin. Här byggs bilar från BMW, Jaguar, Mercedes, Mini och Peugeot under samma tak. Jajamän – du läste rätt! I Graz ligger nämligen Magna Steyr vars affärsidé är att sköta produktionen åt bilföretag som inte har kapacitet själva. Vi är här för att provköra nya Peugeot 208.   

”Småfranska” har många anhängare även när det gäller bilar och storsäljaren Peugeot 208 är ett utmärkt exempel. Men nu är det dags för andra bullar – det är nämligen hög tid för en uppdaterad 208 att göra entré. Det är alltså ingen ny bil, utan en redan bra bil har blivit bättre.

Peugeot 208 Allure 4 Peugeot 208 Allure 2

Lätt omarbetad
Det krävs ett minst sagt vältränat öga för att se de yttre förändringarna. Men efter att ha tagit ett ärevarv runt bilen kan vi konstatera att dimljusen och den lilla kromsargen i nosen fått sig en uppfräschning. Även grillen har blivit lätt omarbetad och detsamma gäller bakljusen som ser ut att ha fått klösmärken av lejonet på motorhuven. Tidigare fanns 208 i två karossutföranden: tre- eller femdörrars. Minstingen har däremot längre framdörrar och finns nu bara om man väljer racerjärnet 208 GTi på lika många hästkrafter, alltså 208. Även inredning, instrumentering och säten är desamma som tidigare, liksom pekskärmen. Där kan man styra färddatorn och flera av bilens funktioner och inställningar, men också koppla ihop systemet med en smartphone.

Peugeot 208 Allure 5 Peugeot 208 Allure 3

 

208 med 208 hk
Motorfloran består av trecylindriga bensinare på 68, 82 respektive 110 hästkrafter. Önskar du än mer krut så är det nya 208 GTi som gäller och då ingår en fyra på 208 hästar. Snålast i gänget är en trevlig dieselfyra på exakt hundra hästkrafter som dricker 0,30 liter milen. Den största och viktigaste nyheten är nödbromssystemet ”Active City Brake” som fungerar upp till 30 km/h och bromsar bilen automatiskt om en olycka är förestående. Grundpriset börjar från 113 900 kronor, vill du däremot ha den överjästa småfranskan på 208 hästar så ökar prislappen till hela 229 900. Men då är körglädjen på topp och det märks att fransmännen lagt ner stor möda på att styva upp chassit, fintrimma styrningen och uppgradera bromsarna. Eftersom vi befinner oss i Graz så är det bara att lyfta på Tyrolerhatten för nya, eller snarare uppdaterade, Peugeot 208.

Peugeot 208 Allure 6

Tekniska data för Peugeot 208 1,2 Pure Tech 5D Allure

Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 110 hk vid 5 500 varv/minut.
Max vridmoment: 205 Nm vid 1 500 varv/minut.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.

Styrning: Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel: 10,4 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 254, längd 397, bredd 174, höjd 147. Tjänstevikt 1 225. Bränsletank 50 liter.

Prestanda: Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,9 sek.

Förbrukning/Miljö: 4,5 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 103 g/km.

Pris: 179 900 kronor (kampanjpris just nu: 164 900 kr).

+ Plus…
Utrymmen och komfort
Nya säkerhetssystem
Behändigt format

Minus…
Priset drar lätt iväg

 

av Staffan Swedenborg och Johannes Gardelöf  / CNP AB

 

Leave a Reply