Damma av dig med Duster

( M a r s e i l l e – F r a n k r i k e ) 

En rullande ”dammvippa” har gjort succé bland oss européer. Vi snackar naturligtvis om Dacias lågprisbygge Duster och du som inte skolkade från engelskan vet att modellnamnet betyder ”dammvippa”. Vi låter dock inte vår fyrhjulsdrivna lekkamrat stå och samla damm, utan nu väntar ett riktigt skitigt äventyr.  

Dacia har blivit en jättesuccé för den rumänska tillverkaren och det är Duster som står för merparten av försäljningen.
Men du som är ute efter en bil med den absolut senaste tekniken kan sluta att läsa här. Tjingeling! För alla andra kan vi berätta att bilarna bygger på nygammal teknik från Renault.

Dacia Duster 4x4 3 Dacia Duster 4x4 2

Låg placering
Det är inga större revolutioner som hänt på designsidan sedan introduktionen för fem år sedan. Den senaste versionen av Duster bjuder på en kromad grill, har nya strålkastare med LED-belysning, 16-tums lättmetallfälgar och takrailsen har modellnamnet snyggt ingraverat. Förlåt, en närmare titt avslöjar att bokstäverna är påklistrade. Baktill hittar vi nya ljus och ett blankt avgasrör. Instrumentpanelen ska vara helt ny, däremot är den stora blaffan till ratt lika hemsk som tidigare och till råga på allt är den inte justerbar i längsled. Mittkonsolen har äntligen en integrerad ljudanläggning – men varför har man placerat pekskärmen, tillika navigatorn så långt ner? På bästa plats, högst upp mot framrutan, hittar vi istället ett förvaringsfack, sedan ventilationsmunstyckena och därinunder är skärmen placerad. Sittkomforten är kanske inte den bästa, men absolut inte heller den sämsta som vi testat genom åren.

Dacia Duster 4x4 5 Dacia Duster 4x4 4

Hårda Duster
Huven på nya Dacia Duster öppnas imponerande nog med luftdämpning och inunder erbjuds tre motorer, varav bensinfyran på 105 hästkrafter kan bli din för 99 900. Men lägger du till 33 000 kronor så förses maskinen med fyrhjulsdrift och i köpet ingår även mer utrustning. För exakt samma peng, 132 900 kr, kan man också välja en ny bensinfyra på 125 hästar – men den är strikt framhjulsdriven. Slutligen finns en fyrcylindrig turbodiesel på 109 hästkrafter som kan bli din för 139 900 kronor eller 159 900 inklusive fyrhjulsdrift. Vi provkörde den sistnämnda och blev positivt överraskade, inte minst över ljudisoleringen. En sexväxlad manuell låda är standard, förbrukningen stannar på 0,52 liter milen och fyrhjulsdriften går att ställa i tre olika lägen. ”2WD” signalerar att bilen enbart driver på framhjulen medan ”Auto” fixar allt automatiskt åt dig. Sitter du i klistret så är det bara att trycka på ”Lock” så låser sig drivningen 50/50. Du får alltså mycket bil för pengarna och dessutom en suv som är redo för hårda ”Duster” i terrängen.

Dacia Duster 4x4 6

Tekniska data för Dacia Duster Lauréate 1,5 dCi (4×4)

Motor: 4-cyl turboladdad dieselmotor med enkel överliggande kam- axel och två ventiler per cyl. Max effekt: 109 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment: 240 Nm vid 1 750 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Kuggstång med hydraulisk servo. Vändcirkel: 10,7 meter.

Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 267, längd 432, bredd 182, höjd 170. Tjänstevikt 1 395. Max släpvagnsvikt 1 500. Bränsletank 50 liter.

Prestanda: Toppfart 168 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,9 sek.

Förbrukning/miljö: 5,2 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 135 g/km.

Pris: 159 900 kronor.

+ Plus… 
Ny bil men kostar som begagnad
Huvpinnen är ett minne blott
Fyrhjulsdrift & markfrigång
Överraskar positivt

Minus…  
Ratten är inte justerbar i längsled
Darrigt säkerhetsbetyg

 

av Staffan Swedenborg och Johannes Gardelöf  / CNP AB

 

Leave a Reply