Ständigt nya projekt på gång

Kent Johansson, bilbyggare och racingförare i Karlskoga är inte den som slår sig till ro, när ett projekt är färdigt. Nya spännande projekt finns alltid i röret.

IMG_35342005 började Kent så smått med ett världsunikt projekt – att bygga en replika av en AC Cobra, baserad på BMW-komponenter. Kent byggde hela bilen förutom karossen och fick till ett snabbt ekipage för klassen Modsport.
– Att börja från början med något, som ingen gjort förut tilltalar mig. Att få klura och fundera på lösningar är en härlig utmaning.
När Cobran var utsorterad och en bra racingbil, var det dags för nya utmaningar.

BMW Z 4 från grunden
En krockad BMW Z4 cab köptes in från USA. Tillsammans med ett tak från en annan bil, blev en täckt BMW Z4 i  racingutförande  med massor av nya finesser, som inte finns på originalet.
Kent fick modifiera bottenplattan för att få plats med en BMW V 8 (originalet är gjort för en sexa) och avgassystem som går inne i bilen.
Torrsumpsmörjning av egen konstruktion var en annan utmaning.
BMW fick tyvärr en ganska kort tid på banorna då motorn pulvriserades vid en av de första tävlingarna.

IMG_3537

AC Cobra i ny tappning
Skam den som ger sig, tänkte Kent Johansson. Jag har ju ändå en AC Cobra till hands, som måste gå att förbättra, så fram med svetsen och verktygslådan.
Till årets tävlingssäsong så kör Kent Cobran, som till det yttre är sig ganska lik sedan tidigare, men under skalet har det skett stora förändringar.
– Först och främst har jag byggt en rejäl bur. Det känns tryggare att åka i 250 km/tim och ha en skyddsbur om något händer.
BMW-motorn har bytts ut mot en V 8 från Chevrolet. 5,7 liters cylindervolym som ger 353 hästkrafter på bakhjulen. Växellådan skulle också bytas med den tänkta sekventiella lådan fick inte plats, så det fick bli en så kallad dogboxlåda, där växlingslägena ligger som i en standardlåda, men tätare stegad.
Bromssystemet har också bytts ut till det bästa marknaden kan erbjuda – AP Racing. Stötdämpare och fjädrar är också nytt liksom hydraulisk domkraft för snabbare service. Bak sitter en original Carrera Cupvinge i kolfiber. Fälgar från BBS Motorsport kompletterar bygget.
Kent Johansson tävlar i klassen Modsport II, där man kan säga att det mesta är fritt, förutom att man inte får ha mer än 3,2 hästkrafter per kilo bilvikt.
I klassen Modsport II är det ca 15 tävlande, men eftersom man startar tillsammans med andra klasser, brukar man var ungefär 30 bilar på banan.

Ready for race! En egendesignad hjälm ingår naturligtvis i utrustningen. 

IMG_3540

IMG_3533

Regnig sommar ställer till det
Har Cobran blivit en vinnarbil?
– Nej, inte riktigt, men jag hänger med hyfsat och har roligt. Också i vår klass finns förare med tjocka plånböcker, som kan köpa riktiga värstingbilar. Trots allt har jag klarat fjärde plats i de race jag kört, berättar Kent.
Sommaren i Sverige har som bekant inte varit den bästa och det har också märkts på tävlingarna.
– Fram till Kanonloppet hade vi bara kört i regn och den korta Cobran är ingen bra regnbil.
Jag sitter i princip på bakaxeln, så släpper greppet, ligger det nära att vi snurrar.
Kanonloppet i solsken blev inte den succè som Kent hoppats. Däckproblem ställde till det, men det blev i alla fall en femte och fjärde plats i de två racen.
Tro nu inte att bilbyggarlusten hos Kent Johansson har sinat.
– Det står en Ford årsmodell 1932 mot garageväggen, så omsider ska det bli en Hot Rod, avslutar Kent Johansson.

av Anders Björklund

Leave a Reply