(D e t r o i t – U S A)
Ford säljer så det knakar av sin bästsäljare F-150, ändå lyckades de inte kamma hem den prestigefyllda utmärkelsen ”Truck of the Year 2015”. Gissa om Fordfolket blev snopna när titeln istället gick till nya – Chevrolet Colorado. Det innebär en prestigeseger för General Motors som gjort ett modigt försök att blåsa liv i klassen under de största pickuperna. Tanken är att lite mindre ska vara mycket bättre.
Det handlar alltså inte om någon snikmodell med plåtklang i dörrarna, plastiga instrument eller motor med en ljudnivå som konkurrerar ut ljudanläggningen. Lyx och flärd har varit ledorden för utvecklingsteamet och det är knappast någon tillfällighet att man lånat expertis från teamet som utvecklade senaste Corvetten.
Åtskilliga timmar i vindtunneln har sänkt luftmotståndet rejält. Aktiva luckor i grillen liksom framspoilern sänker förbrukningen ytterligare och ger en klart sportigare look än hos storebror Silverado. Kupén är inte tänkt för hantverkaren eller enmansföretagaren utan snarare för familjen. Någon hytt med enbart två sittplatser existerar inte, utan nya Chevrolet Colorado säljs antingen som ”Crew Cab” med fyra rejäla sittplatser eller ”Extended Cab” med ett bakre nödsäte.
Plasten i inredningen upplevs som mindre plastig och förarmiljön andas premium rakt igenom. Man känner sig nästan förflyttad till någon tysk prestigebil och att det här är en flakbil med Chevas gyllene fluga i grillen är svårt att tro. Backkamera är standard, en rad assistsystem finns på tillvalslistan och skinnklädseln i den dyrare versionen är av samma kvalité som i nya Corvette. Hytten är ljudisolerad som en personbil och navigationssystem med en åttatums pekskärm är standard.
Önskar du dubbelhytt så blir lastflaket förvisso mindre, men en 60-tums TV ska få plats enligt reklamen. Kåpa till flaket finns som tillbehör och under huven arbetar antingen en fyra på 200 hästkrafter eller en vinkelsexa på 305. Att undrens tid inte är förbi bevisas av att nya Colorado även lanseras med en turbodiesel under huven. Det blir klassens första oljebrännare i USA och priset börjar på drygt 160 000 kronor.
Chevrolet Colorado ska därmed locka en helt ny kundgrupp: de som tröttnat på stadsjeepar och söker något som verkligen sticker ut på förortsgatan. Samtidigt hoppas man bryta den japanska dominansen bland midsizetruckarna. Nissan Frontier och Toyota Tacoma är mer oömma slitvargar, medan Colorado är först med att kombinera den lätta lastbilens funktionalitet med premiumklassens lyx.
I staterna anses lätta lastbilar vara den mest praktiska formen av transportmedel och det är ingen tillfällighet att just pickuper innehar topp-tre-placeringarna i försäljningsstatistiken. Här i USA är flakbilarna ett lika självklart val som kombin för många svenskar. Om experimentet lyckats? Tja, just nu är nya Chevrolet Colorado en av USA:s mest populära bilmodeller och fabriken utanför St. Louis skriker efter arbetskraft.
Carl-Ingemar Perstad / © CNP AB