Liten storbilskänsla

1975 var året som det lagstadgades om bältestvång i framsätena och det blev obligatoriskt för alla körkortsaspiranter att köra halkbana. En liter bensin kostade 1,35 kronor samtidigt som medelpriset för en hyfsad mellanklassbil låg på 24 500. Men det var även året då Volkswagen Polo såg dagens ljus och vi har provkört den senaste generationen. Frågan är om du ser förändringarna? 

På sjuttiotalet var de kostymprydda gentlemännen på Volkswagens direktions-våning ovanligt idrottsintresserade och två av företagets storsäljare döptes efter varsin prestigefylld sport: Golf och Polo. Efter snart fyrtio år så är båda modellerna lika högaktuella, men idag ska vi helt och hållet ägna oss åt nya Polo.

Gammal med ändå ny…
Vi känner tydligt igen designen från den tidigare generationen, men du som är riktigt skarpsynt upptäcker omarbetade strålkastare i fronten och större luftintag under stötfångaren. Även baken har förändrats med stor försiktighet och det krävs att man ställer den pensionerade modellen bredvid för att upptäcka skillnaderna. Det börjar bli lite tjatigt, men samma sak gäller för inredningen som är i stort sett är densamma som tidigare. Nu kan man självklart fråga sig varför all denna försiktighet? Jo, Volkswagen Polo är en av världens mest sålda småbilar och då vill man inte vända upp och ner på tillvaron. Istället hittar vi de största nyheterna under skalet och på säkerhetssidan finns exempelvis multi-kollisionsbroms, trötthetsvarnare, en adap-tiv farthållare samt autobromsen City Emergency Brake. Men notera att de flesta av dessa säkerhetsfinesser är tillval.

storbil_4storbil_5storbil_6

…ny men ändå gammal
Om vi tittar in under huven så är hela motorprogrammet uppdaterat och alla har start/stopp-system. Vill du tanka bensin så finns fyrcylindriga maskiner på 90 respektive 110 hästkrafter. Den förstnämnda är bästsäljaren och det är inte alls konstigt. Turbon ser till att leverera maxvridet strax över tomgång och förbrukningen hamnar på 0,47 liter milen. Vill du köra än snålare så är det bara att välja den trecylindriga dieselspisen som finns med effektuttag på antingen 75 eller 90 hästar. Här landar förbrukningen på 0,31 respektive 0,34 liter milen. En annan nyhet heter ”Sport Select” och bakom namnet gömmer sig ett ställbart sportchassi med elektroniskt styrda stötdämpare. Precis som tidigare erbjuds den populära tysken med fyra utrustningsnivåer: Grund, Masters, GT och supersnåla BlueMotion. Prislappen börjar från 148 000 kronor och våra tankar går en sista gång till den pensionerade modellen. Det nya med Volkswagen Polo är nämligen att den inte ser ny ut. Ändå får du en ny bil till det gamla priset. Hängde du med?

Av Staffan Swedenborg och Johannes Gardelöf / CNP AB

storbil_2OKt 2storbil_3

 

Leave a Reply