Senaste nytt

Vinnare i kombikostym

 Vi befinner oss i nordvästra Frankrike, närmare bestämt Normandie.

Den historiska provinsen bjuder på magnifika vyer

och landskapet är kuperat, bergigt och oändligt vackert. Men

det är även historisk mark i bilsammanhang. Här vann Peugeot

världens första biltävling år 1894. Nu, 120 år senare, är vi här

för att provköra nya Peugeot 308 SportWagon.

Googlar vi på 308 så är det beteckningenpeugeot2

på en äldre Ferrari, en robotgräsklippare

från Husqvarna, ett fallås från Assa

och ett gevär från Winchester. Men 308

är också en modell från Peugeot som

kan stoltsera med utmärkelsen ”Årets Bil

2014” och nu kommer vinnaren även i

kombikostym, men med det lite fräckarepeugeot1

namnet SportWagon.

Generöst bagage

Designen är läcker och strålkastarna

som löper upp längs med motorhuven

ger bilen en stor portion karaktär. Karossvecken

ger en känsla av lätthet och

längs sidorna känns det som om vinden

svept förbi. Den exteriöra designen ärpeugeot5

utan tvekan elegant, men tyvärr tycks

den inte ha följt med in i kupén. Bakom

ratten sitter instrumenten något förhöjt

och hastighetsmätaren går medsols

medan varvräknaren något förvirrat går

motsols. På instrumentpanelens mitt sitter

ett stort åttakantigt kluster med ram

i borstat aluminium och en stor 9,7 tums

pekskärm (ej standard i basmodellen).peugeot4

Peugeot 308 SW har växt på alla ledder

och numera erbjuds gott om plats

för baksätespassagerarna. Tittar vi på

bagageutrymmet så sväljer kombin hela

610 liter, men väljer man istället att fälla

baksätet ryms 1 660 liter, vilket gör den

till en av de bästa lastarna i klassen.

Nyutvecklade motorerpeugeot6

Under huven arbetar två helt fantastiska

trecylindriga motorer på 110 respektive

130 hästkrafter. Förutom de nyutvecklade

bensinarna erbjuds även fyrcylindriga

dieslar på 115 respektive 150 hästar. Vi

provkörde den största bensinaren som

har en förbrukning på 0,47 liter milen

och har ett koldioxidutsläpp på 109

gram per kilometer. Sexväxlad manuell

låda är standard men man kan även

köpa till en automat med lika många

växlar. Körupplevelsen på de franska vägarna

är ypperlig och med ”Driver Sport

Pack” så blir bilturen ännu roligare. Det

räcker nämligen med ett knapptryck för

att styrning ska bli fastare, gasresponsen

snabbare och även ljudet går upp ett par

oktaver. Men allt roligt har ett slut och

det börjar bli dags att bege sig hemåt.

Att Peugeot 308 SportWagon kommer

att gå hem hos kunderna råder det

ingen tvekan om. För vem kan tacka nej

till en elegant laståsna med generösa utrymmen

och som har ett grundpris på

164 900:-.

av Staffan Swedenborg

och Jenny Nilsson / © CNP AB

Leave a Reply