Vi befinner oss i nordvästra Frankrike, närmare bestämt Normandie.
Den historiska provinsen bjuder på magnifika vyer
och landskapet är kuperat, bergigt och oändligt vackert. Men
det är även historisk mark i bilsammanhang. Här vann Peugeot
världens första biltävling år 1894. Nu, 120 år senare, är vi här
för att provköra nya Peugeot 308 SportWagon.
Googlar vi på 308 så är det beteckningen
på en äldre Ferrari, en robotgräsklippare
från Husqvarna, ett fallås från Assa
och ett gevär från Winchester. Men 308
är också en modell från Peugeot som
kan stoltsera med utmärkelsen ”Årets Bil
2014” och nu kommer vinnaren även i
kombikostym, men med det lite fräckare
namnet SportWagon.
Generöst bagage
Designen är läcker och strålkastarna
som löper upp längs med motorhuven
ger bilen en stor portion karaktär. Karossvecken
ger en känsla av lätthet och
längs sidorna känns det som om vinden
svept förbi. Den exteriöra designen är
utan tvekan elegant, men tyvärr tycks
den inte ha följt med in i kupén. Bakom
ratten sitter instrumenten något förhöjt
och hastighetsmätaren går medsols
medan varvräknaren något förvirrat går
motsols. På instrumentpanelens mitt sitter
ett stort åttakantigt kluster med ram
i borstat aluminium och en stor 9,7 tums
pekskärm (ej standard i basmodellen).
Peugeot 308 SW har växt på alla ledder
och numera erbjuds gott om plats
för baksätespassagerarna. Tittar vi på
bagageutrymmet så sväljer kombin hela
610 liter, men väljer man istället att fälla
baksätet ryms 1 660 liter, vilket gör den
till en av de bästa lastarna i klassen.
Under huven arbetar två helt fantastiska
trecylindriga motorer på 110 respektive
130 hästkrafter. Förutom de nyutvecklade
bensinarna erbjuds även fyrcylindriga
dieslar på 115 respektive 150 hästar. Vi
provkörde den största bensinaren som
har en förbrukning på 0,47 liter milen
och har ett koldioxidutsläpp på 109
gram per kilometer. Sexväxlad manuell
låda är standard men man kan även
köpa till en automat med lika många
växlar. Körupplevelsen på de franska vägarna
är ypperlig och med ”Driver Sport
Pack” så blir bilturen ännu roligare. Det
räcker nämligen med ett knapptryck för
att styrning ska bli fastare, gasresponsen
snabbare och även ljudet går upp ett par
oktaver. Men allt roligt har ett slut och
det börjar bli dags att bege sig hemåt.
Att Peugeot 308 SportWagon kommer
att gå hem hos kunderna råder det
ingen tvekan om. För vem kan tacka nej
till en elegant laståsna med generösa utrymmen
och som har ett grundpris på
164 900:-.
av Staffan Swedenborg
och Jenny Nilsson / © CNP AB