Tjänster och gentjänster

(C a p e  C o r a l – U S A)

Inte en själ köade utanför någon återförsäljare när Ford öppnade upp orderboken till Mustang Mach-e i USA. Ändå blev första årsproduktionen slutsåld på bara några timmar. Kunderna satt nämligen klistrade framför datorn och gjorde upp köpet direkt med tillverkaren. Men nu sätter amerikanska politiker stopp för det hela och först ut med ett förbud är Florida. Men det luktar korruption kring upplägget. 

Mannen bakom beslutet är delstatens guvernör, Ron DeSantis, som satsar allt på att bli USA:s nästa president. 45-åringen har gjort sig känd för sina kontroversiella beslut som att förbjuda lärare att undervisa elever om sexuell läggning och att litteratur om landets svarta historia ska kastas ut från biblioteken. Nu är det även dags att förbjuda direktköp av bilar på nätet.   

USA:s bilhandlare är ofta kapitalstarka spelare som driver upp till tio olika säljställen för olika varumärken i samma stad. Att det blir lukrativare i staterna än exempelvis Sverige beror på att försäljarnas löner är resultatbaserade och därmed kan lönerna hållas låga medan vinsterna blir desto större. Det är inte ovanligt att en säljare måste slutföra 20-25 affärer varje månad för att få ihop provision så det täcker utgifterna för hus och familj.

•     •     •

Därmed blir det häxjakt på kunder och så fort man öppnar förardörren på parkeringen fullständigt invaderas man av säljare. Många har tröttnat på spektaklet och väljer hellre att köpa sin bil i lugn och ro på nätet utan några mellanhänder. Men nu förbjuds alltså direktköp av bilar till konsumenter och kan du inte bevisa att köpet gått via en återförsäljare så går det inte att registrera in bilen i Florida.

•     •     •

Ron DeSantis menar att det handlar om återförsäljarnas överlevnad men sticker inte under stol med att delstaten även förlorar enorma skattepengar när bilarna köps över nätet. Alltså blir det att fortsätta besöka sin lokala återförsäljare och överösas av säljarfloskler. Tja, om du nu inte vill köpa en Tesla! Elon Musk åker i gräddfilen och slipper fortfarande att ha fysiska återförsäljare.

Handlar det om att måna om miljön och stimulera försäljningen av elbilar? Nej, DeSantis hör till minoriteten av miljöförnekare som fortfarande tror att naturens svängningar inte har med människans utsläpp att göra. Det handlar snarare om tjänster och gentjänster. Elon Musk har nämligen inte gjort någon hemlighet av att han stödjer DeSantis i presidentkampanjen 2024 och undantaget uppfattas som ett generöst tack.

•     •     •

Avslutningsvis har president Joe Bidens gröna Corvette kört rakt in i valdebatten eller rättare sagt garaget där ögonstenen står parkerad i Wilmington. Det här är en minst sagt pinsam historia eftersom presidenten gett Donald Trump massiv kritik för sin oansvariga hantering av hemligstämplade dokument. Biden skulle dock ha städat framför sig egen dörr eller snarare garageport…

Det visar nämligen att även Joe Biden tagit med sig jobbet hem och förvarat sekretessbelagda dokument hemma i garaget intill sin Corvette Stingray från 1967. Lita på att bilfrågorna och inte minst bränslepriset återigen hamnar i centrum när amerikanerna går till valurnorna den femte november 2024.

Carl-Ingemar Perstad,

CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB