Med 87 år i bagaget

Opel Kadett såg dagens ljus 1936 och vid den här tidpunkten döptes tyskarnas bilar efter rangordningen i flottan. Vem minns inte Admiral, Commodore, Diplomat och inte minst Kapitän? 1992 avskaffades dock den militära kopplingen och Kadetten fick mucka till förmån för en upprustad Astra. Nu är det hög tid att provköra den tolfte generationen och frågan är om vi ska göra honnör eller mönstra av?

Nya Astra är verkligen ny i ordets rätta bemärkelse och baseras på den senaste plattformen som delas med Citroën och Peugeot eftersom hela gänget ingår i Stellantiskoncernen. Det innebär att såväl axelavstånd, längd som bredd ökat och att den trecylindriga motorn på 1,2 liter även återfinns hos dom franska kusinerna. Däremot avviker designen kraftigt till Astras fördel.

Står i givakt

Framifrån har nykomlingen begåvats med ett hungrigt och lite framåtlutat utseende samtidigt som karosslinjerna är åt det sportiga hållet. Bilen ser ut att stå i givakt – redo att användas och köras med betoning på det sistnämnda. Inredningen går åt det teknokratiska hållet med raka linjer och en ergonomisk tillika lättbegriplig förarmiljö. Det råder bra balans mellan digitalt kontra analogt och den vinklade infotainmentskärmen på tio tum ger pluspoäng. Framstolarna är sköna och baksätet har gott om plats för fötterna men på grund av klasstillhörigheten är det lite småtrångt för knäna. Den sluttande taklinjen gör förvisso susen för utseendet men inkräktar naturligtvis på takhöjden så långa bör se upp.  

Lyder order

Under huven ruvar en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter som via en föredömligt harmonisk åttaväxlad automatlåda levererar 130 hästkrafter till framdäcken. Här har Opel valt att prioritera snål förbrukning före effekt och med ägg under gaspedalen går Astran att köra på 0,30 liter milen. Börjar du däremot att gasa så stiger den siffran snabbt och en bidragande orsak är att maxeffekten uppnås först vid 5 500 varv. Då hörs också ett inte alldeles oangenämt morr från maskinrummet i den annars påfallande tysta kupén. Med plattan i mattan rullar noll till hundra på 10,2 sekunder så ett gäng extra hästar hade inte varit fel. Däremot är grundpriset á 354 800 kronor helt rätt för den populära småbilen som för ytterligare 35 100 kronor förvandlas till en maxad Ultimate. Givakt, manöver – nu är provkörningen över.

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB