Lyft på cowboyhatten

(W a s h i n g t o n  D C – U S A)

Det börjar bli trångt i segmentet för eldrivna pickuper. Senast i raden är fräcka Fisker Alaska som ska ta upp kampen med Elon Musks skötebarn Tesla Cybertruck. Danskfödde Henrik Fisker är en smart entreprenör och förutom att ha döpt pickupen efter Amerikas 49:e delstat så har interiören begåvats med såväl världens största mugghållare som ett takfäste för cowboyhattar. Gissa om USA-flörten gick hem?

Fisker bokstavligt talat surfar på framgångsvågen och lagom tills de första exemplaren av Ocean lämnar fabriken i österrikiska Graz så presenteras ytterligare tre nya modeller. En budgetsuv, cabriolet och pickup. Hela bunten är givetvis elektriska och vad gäller flakbilen så ska den bli lättast på marknaden men ändå ha en räckvidd på 37 till 55 mil beroende på batteri. Prislappen? Tja, runt 490 000 kronor.

•     •     •

Fisker Alaska har därmed alla förutsättningar att bli en storsäljare i staterna, även om själva flaket är i kortaste laget med sina 137 centimeter. Men problem är till för att lösas och med en knapptryckning så försvinner hela väggen bakom baksätet och vips utökas flaket till 229 centimeter. Vill du däremot ha en för bilvärlden unik fyrdörrars cabriolet med plats för fem så är det Fisker Ronin du ska titta på. Färden till hundra utlovas rulla på två sekunder, vilket är möjligt med hjälp av tre elmotorer på totalt 1000 hästkrafter.   

•     •     •

Friskluftsbilen kommer inte att bli något billigt nöje – men det blir i stället budgetsuven Pear som får ett grundpris på runt 330 000 kronor. Då ingår sex sittplatser och på ett liknande sätt som hos Alaska kan bagageluckan fällas ner i golvet. Finessen kallas för ”Houdini Trunk” efter utbrytarkungen Harry Houdini och kanske behövs magi för att få i gång elbilsförsäljningen i staterna…

•     •     •

Just nu blåser det rejäla motvindar, vilket gör steget till fossilfritt ännu mer avlägset. Associated Press har tillsammans med Chicagos universitet gjort en undersökning bland amerikanska konsumenter och frågan var enkel: blir ditt nästa bilköp elektriskt? 19 procent svarade att det är mycket troligt medan 22 procent svarade ganska troligt. Ungefär hälften, 47 procent, angav dock att det inte alls är troligt.

Varför vill man då köpa en elbil? Tre fjärdedelar medger att det i första hand inte handlar om miljön utan att spara bränslepengar, vilket är en het potatis inför nästa års val i USA. Republikanerna, med Donald Trump i spetsen, utlovar att bensin och diesel inte ska kosta mer än femman litern. Föga förvånande har även president Joe Biden och demokraterna lyssnat på bilägarna och tonat ner retoriken om ett skifte till miljövänligare alternativ i närtid.

•     •     •

Europa har satt ett slutdatum för nya bilar med förbränningsmotorer till år 2035. USA kommer däremot att fortsätta pumpa ut bensin- och dieselbilar till efter 2050. Därmed räknar jänkarna iskallt med att allt fler kommer att köpa inhemska bilar, vilket gynnar den amerikanska bilindustrin och arbetarna jublar. Pinan vid pumpen är ett samtalsämne där de flesta har en åsikt och som kan avgöra vem som tar plats i Vita huset 2024.

Carl-Ingemar Perstad,

CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB