(R o n d a – S p a n i e n)
Audis målsättning var glasklar – vi bygger en Lamborghini till priset av en Porsche. Vips föddes R8 och resten är ett imponerande stycke sportbilshistoria som snart kört till vägens ände. I slutet av året är det nämligen dags att vinka farväl till tysken som lockar med förbjuden frukt. Men innan dess bjuder den ylande, frustande och törstiga V10:an upp till ett sista race på Circuit Ascari.
När första generationen lanserades 2007 så hade Audi inte lämnat något åt slumpen. Första provkörningen genomfördes i den anrika spelhålan Las Vegas och genererade en jackpot av fortkörningsböter hos Nevada Highway Patrol. Därför tar vi det säkra före det osäkra och packar resväskan mot spanska Ronda.
Hastighet och prestanda
Här ligger en privatägd racingbana som sträcker sig hela 5 425 meter. Det är en minst sagt unik anläggning som helt sonika kopierat de bästa sektionerna från Daytona, Interlagos, Laguna Seca, Monza, Nürburgring, Sebring och Silverstone. Här finns alltså olika sträckor från världens fränaste racingbanor på ett och samma ställe. Bilen vi ska rasta är Audi R8 V10 Performance vars mittmonterade sugmotor levererar 620 hästkrafter, toppar 331 km/h och klarar sprintern till hundra på 3,1 sekunder. Det är bara att trycka på rattens röda startknapp så hörs ett muller som får nackhåren att ställa sig i givakt. Även instrumenteringen sänder ut heta racingimpulser och vi sitter som gjutna i de skålade sportstolarna.
Tack och farväl
Luftslussarna är många och genom fälgekrarna ser man R8:ans keramiska skivbromsar med rödfärgade ok. Dessa kapar stoppsträckan från 100 km/h till stillastående med 1,5 meter. Ascaris bansträckning med sina tjugosex knixiga kurvor är en tuff utmaning men efter några varv försvinner den initiala rädslan för fartmonstret. I stället framträder karaktären av en riktig kompis med superkrafter – ändå åker man både säkert och stabilt. Tacka fyrhjulsdriften och hjälpsystemen för det! Vad är då medaljens baksida? Tja, förutom att tysken är långt ifrån politiskt korrekt i dessa miljötider så börjar grundpriset från 2 073 700 kronor. Att vrålåket sjunger på sista versen är därmed till somligas glädje och många entusiasters förtret. Hur som helst kommer vi förmodligen aldrig att få uppleva något liknande igen. Tack och farväl, Audi R8.
Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB
Foto: CNP AB