Nytt liv för älskat varumärke

Saker och ting blir inte alltid som man tror. Efter många år som mäklare i Filipstad tänkte Lena Persson gå i pension. Så dök en möjlighet att ta över Gulfmacken i Skåre upp, och pensionen fick vänta lite.
– Man vet aldrig vilka vändningar livet tar, jag skulle ju bli pensionär, säger hon med ett skratt.

Lena berättar att hon sneglade på Gulfmacken i Skåre i Karlstad redan när den var till salu för några år sedan. Det blev ingen affär då, men när det för ett år sedan öppnade sig en möjlighet slog hon till. Ambitionen att bli pensionär till trots var det ett erbjudande hon inte kunde tacka nej till.

Verksamheten är bred. Utöver drivmedel erbjuder man exempelvis däckhotell, släpvagnar och biltvätt, man är paketombud och ombud för både ATG och Svenska Spel.
– Det är många ben, säger Lena, vi har lärt oss så mycket under året.

Hon sticker inte under stol med att både hon och dottern Yuvia, som hon köpt macken tillsammans med, är nya i branschen och att personalen varit av stor betydelse för verksamheten.
– Vi har toppenpersonal! Utan dem vet jag inte vad vi hade gjort, de är ovärderliga.

Gulf är ett varumärke som väcker minnen. Efter att länge ha varit en av de stora aktörerna på marknaden försvann varumärket från Sverige i början av 80-talet, men har på senare år återlanserats.
– Många tycker det är kul att Gulf är tillbaka, säger Lena och berättar att man säljer en hel del t-shirts, nyckelringar och klistermärken med Gulfloggan på.
– Det är det inte många andra mackar som gör.

Många kunder uttrycker att macken fått ett lyft sedan Lena tog över, och hon beskriver det som att man kommer fortsätta skruva på skruvarna på alla ben för att finslipa och bli ännu bättre.
– Det här är det bästa och roligaste vi gjort, när vi kommer till macken vill vi inte gå därifrån.

Text: Nicklas Remmegård. Foto: Maria Hult