“Born in Germany and raised in Spain” är en bra sammanfattning av nya Cupra Born. Den fräcka elbilen är nämligen konstruerad och byggd i Tyskland men såväl formen som finesserna har sitt ursprung ifrån Spanien. Det här är kort sagt en förklädd Volkswagen ID.3 som enligt tillverkaren ska bjuda på mycket mer sportighet och körglädje för pengarna. Vi har provkört för att se om det stämmer.
Att kalla Born för en Seat är som att svära i Barcelonas välkända katedral. Cupra är nämligen ett eget varumärke men det ligger under den katalanska tillverkarens paraply eller snarare parasoll. Man ska helt enkelt erbjuda sportigare modeller och har tagit uppgiften på största allvar. Born är märkets första elbil och den följer samma grymma formspråk som Cupra Formentor.
Born to be wild…
Born ser ut att rulla fort även när den står stilla och det är ett bra betyg åt formgivarna. Vad sägs om en hungrig front, slimmad sidolinje, fräcka fälgar och en riktigt busig akter? Cupran har dessutom mängder av kopparfärgade detaljer på alltifrån framspoilern till emblemen på bagageluckan. Likaså interiörens sömmar som för övrigt bjuder på lagom skålade framstolar, ett rymligt baksäte och ett bagageutrymme som sväljer 385 liter. Interiören är nästan kliniskt befriad från knappar och de manuella som finns är placerade i en liten diskret ramp precis under pekskärmen på 12-tum. Hela instrumenteringen är givetvis digital och om du säger ”hola-hola” så aktiveras din alldeles egna assistent. Undrar du vad kalaset kostar? Tja, grundpriset startar från 479 900 kronor och sträcker sig hela vägen upp till 600 000.
…and born to run
I maskinrummet är det rörigt värre eftersom inget döljs under vackra plastlock och själva huven hålls uppe med hjälp av en simpel metallpinne. Här kan hugade spekulanter välja mellan 204 hästkrafter och ett batteri på 58 kWh eller 231 hästkrafter samt ett batteri på antingen 58 eller 77 kWh. I effekt är skillnaden knappt mätbar men batterimässigt utökas den maximala räckvidden från 42 till 55 mil. Vi kör minstingen och bakhjulsdriften gör spanjorskan riktigt underhållande. Glöm inte heller att grundmodellen av Cupra Born är runt 200 kilo lättare än den större elspisen i kombination med det kraftfullaste batteriet. Sprinten noll till hundra rullar på fullt godkända 7,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 160 för att spara på energin. Därmed är det bevisat en gång för alla att ett inslag av het spansk tango under uppväxten kan sätta fart även på strama tyska vals-gener.
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB