När släkten är bäst

Det är många som funderar över livets svåra frågor. Varför heter det rusningstrafik när bilarna kör som långsammast? Varför skruvar man ner volymen på bilradion när man kört vilse? Varför trycker man hårdare på fjärrkontrollen när batteriet håller på att ta slut och varför har Nissan döpt sin nya elbil till krångliga Ariya? Den senare frågan dök upp under provkörningen och svaret är inte alls vad du tror…

Det är inte alltid lätt att se skogen för alla träd men sanningen är att Nissan revolutionerade elbilsvärlden när Leaf lanserades 2010. Den miljösmarta japanen har 600 000 levererade exemplar i bagaget och nu är det dags att ta nästa kliv på karriärstegen. Aria, Ariva, Airya, förlåt Ariya, är inte bara ett väldigt krångligt namn. Det är även en hypermodern elbil vars kvalitet och nytänkande markerar början på en ny era för varumärket.

Tidlösa former

Nissan har tagit god tid på sig att ta fram nya Ariya och stort fokus har lagts på den eleganta formen. Nissan kallar resultatet för tidlös japansk futurism, vilket förmodligen kan översättas till skitsnyggt på ren svenska. Detsamma gäller insidan som är påfallande luftig och ljus – inte minst i det exklusivaste utförandet som exempelvis bjuder på en elektriskt skjutbar mittkonsol tillika elmanövrerat panoramaglastak. Medaljens baksida är att klivet upp från Advance till Evolve kostar hela 41 000 kronor. Därmed håller vi oss till grundmodellen som ändå är rikligt utrustad och vars digitala instrumentkluster består av dubbla skärmar på 12,3 tum vardera.  Allt känns genomtänkt och man sitter dessutom riktigt hyggligt i baksätet.

Ny favoritmoster

Den svåraste nöten kanske ändå är om du ska välja fram- eller fyrhjulsdrift? I siffror åker priset upp från 637 200 till 658 200 kronor och mellanskillnaden är värd varje krona om du gillar prestanda. Vips får den främre elmotorn på 238 hästkrafter sällskap av en bakre och systemeffekten höjs till 301 hästar samtidigt som vridmomentet fördubblas från 300 till 600 Newtonmeter. Däremot kostar det i form av elförbrukning och den angivna räckvidden på 51,5 mil känns som rena glädjekalkylen. I den bistra verkligheten går det betydligt snabbare att tömma 87 kWh-batteriet även om milen blir desto roligare med fyrhjulsdrift. Grubblar du fortfarande över namnvalet? Allyson Witherspoon sitter på sanningen. Hon är marknadschef för Nissan i USA och den förträffliga elbilen är döpt efter hennes nioåriga systerdotter Ariya. Snacka om favoritmoster!

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB