Mercedes-Benz EQE SUV Press test drive, Portugal 2023

EQE surfar på el-vågen

(E r i c e i r a – P o r t u g a l)

Surfa på el-vågen eller hamna i bakvattnet. Det är rent krasst vad dagens biltillverkare har att välja mellan och Mercedes tänker bli ny vågmästare. EQE SUV heter den senaste helelektriska nyheten och den här gången har tyskarna lagt extra energi på återvunna material. För att ytterligare sätta fokus på klimatfrågan genomfördes provkörningen i surfparadiset Ericeira längs den portugisiska Atlantkusten. Nu drar vi mot solnedgången!

Vi befinner oss på det europeiska fastlandets västligaste punkt och kanske finns det ytterligare en anledning till detta. Mercedes EQE SUV byggs nämligen tvärs över Atlanten (Alabama, USA) och skeppas sedan till Europa. Nu är det här inget som märks utan byggkvalitén är på topp – precis som man förväntar sig när 1 050 000 kronor sätts i rullning. Visst är det mycket pengar, men å andra sidan säljs enbart toppversionen 500 4MATIC i Sverige.

Kostnaderna skenar

Låt oss börja med designen som andas lyx och elegans med hänsyn till hållbarhet. Karossen är byggd till hälften med hjälp av återvunnet stål och om vi fortsätter med att syna interiören i sömmarna så är standardklädseln i konstläder tillverkad av återvunna pantflaskor. Däremot har tyskarna inte valt att plocka bort läderklädseln utan den finns fortfarande som tillval för 16 600 kronor men kräver i sin tur att man väljer till AMG Line Advanced Plus för ytterligare 54 000. Vill du sedan ha monsterskärmen som förvandlar hela instrumentpanelen till en 141 centimeter lång underhållningsmaskin är det bara att plussa på kalaset med 91 800. Att köpa sig en ny EQE 500 4MATIC SUV tenderar att bli en riktigt dyr affär men så är också komforten i en klass för sig. Man färdas behagligt såväl fram som bak och bagaget sväljer hela 520 liter.   

Vikten av rätt våg

När man surfar gäller det att behärska tekniken och det gör Mercedes. Det nya stjärnskottet kommer med dubbla elmotorer på totalt 408 hästkrafter samt ett maffigt vridmoment på 858 Nm. Det ger en imponerande sprint från noll till hundra på 4,9 sekunder och om du fortsätter att accelerera kan 210 km/h toppas. Tänk då på att om du går från att rida på vågorna till att i stället plocka fram vågen så visar den 2 560 kilo och en stor del av vikten kommer från batteripaketet på 90,56 kWh. Energin ska räcka upp till 55 mils körning och för att bättra på siffran i kyligare temperaturer finns en värmepump som återvinner hettan från drivlinan till kupén. På tal om just drivlinan så är dubbla elmotorer synonymt med fyrhjulsdrift och därmed är dragvikten hela 1800 kilo. När det väl börjar dra ihop sig till solnedgång är det bara en liten detalj som lägger sordin på stämningen. Att köpa en miljonbil med två års nybilsgaranti är trots allt svårt att acceptera.

Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB

Foto: CNP AB