Varför finns det inget bilprogram i tv? Det är en ständigt återkommande fråga bland alla läsare men tyvärr har jag inget bra svar. Mitt program, Trafikmagasinet, drog miljonpublik och vi sände under fyra årtionden. Jag tar mig friheten att skriva mitt eftersom det var min idé som SVT-ledningen nappade på. Det har gått 45 år sedan premiären den 15:e mars 1978 och tillsammans med Christer Glenning trampade vi på många ömma tår men fick aldrig kalla fötter.
Undrar du hur jag kom på idén till Trafikmagasinet? Det var faktiskt en tonårsdröm som gick i uppfyllelse och historien startade när den lilla tv-redaktionen i Falun hotades av nerläggning. Man behövde ett nytt program som skapade rubriker för att överleva och min idé fick grönt ljus av SVT-legendaren Sam Nilsson. På den tiden förekom det inte att ett tv-program sågade livsfarliga bilar så nog blev det rubriker.
Som när vi testade nya Skoda 120 LS med motorn bak och tjecken välte i 30 km/h på Gelleråsen. Eller när Mercedes hotade att stämma oss på mångmiljonbelopp för att vi kritiserade deras A-klass som även den slog runt i låg fart. Oavsett vad vi testade och avslöjade stod vi alltid på konsumenternas sida. Christer Glennings tester blev en snackis vid fikarasten på tusentals arbetsplatser och branschen inte bara lyssnade, utan ändrade även på farliga konstruktioner.
• • •
En ny Fiat Ritmo reagerade nyckfullt vid vårt undanmanöverprov och tekniker flögs upp från fabriken i Turin. Några månader senare presenterade man ändringar som gjorde bilen säker. Volvo 240 ansågs under många år vara säker som ett kassaskåp. Därför blev vi minst sagt förvånade när biltillverkaren prutade bort dom säkerhetshöjande sidobalkarna i dörrarna på folkhemsfavoriten 740. Trafikmagasinet började gräva i historien och kunde avslöja att det enbart gällde bilarna som såldes på hemmaplan. Alla exportmodeller hade säkerhetsfunktionen och Volvo fick krypa till korset och ändra beslutet.
Jag får ofta frågan vad som är mitt favoritreportage? Det är inte helt enkelt att svara på efter 500 avsnitt, men ett Volvo-inslag från åttiotalet glömmer jag aldrig. Vi blev insläppta på en plats där man normalt inte öppnar upp för kameror och det var inte utvecklingsavdelningen. Det första som mötte oss var en aggressiv gripklo fylld med nya skärmar och dörrar. Samtidigt packade personalen upp kartongvis med generatorer och kompletta elsystem. Allt för att malas ner till skot! Visst, alla biltillverkare gör sig av med hyllvärmare men just dessa tillhörde klassiker som Amazon och PV.
• • •
En annan höjdare jag gärna minns är ”gästföraren” där tittare fick förverkliga sina rullande drömmar. Speciellt när 13-årige Björn Lindfors fick provköra en ny Porsche 911 på flygrakan i Borlänge med Glenning som instruktör. Allt medan polisen stod vid vägkanten och hejade på. Björn visste redan då att han aldrig skulle få körkort eftersom han höll på att förlora synen. ”Det är fortfarande min bästa dag” berättar Björn för mig nästan trettio år senare.
Carl-Ingemar Perstad,
CNP:s USA-korrespondent / © CNP AB