Micke Olsson på IOS har sysslat med solceller i många år, nu är det hetare än någonsin.

”Roligt att vara med när det är sådan rusch

Under det tiotal år IOS sysslat med solceller har intresset ökat stadigt och linjärt, fram till förra året då det fullkomligt exploderade. Till stor del har de kraftigt ökade el- och energipriserna fått många att titta på lösningar för att sänka sina kostnader, men höga elpriser gör också investeringen i solel mer lönsam.
– Ju högre elpris desto kortare blir pay off-tiden för anläggningen, säger Micke Olsson på IOS.

Framförallt under hösten sköt det fart, och sedan dess har kalendern varit fullbokad. I dagsläget har man monteringar bokade till långt efter sommaren.
– Det är roligt att vara med när det är sådan rusch, säger Micke Olsson och menar att det är inspirerande att jobba med förnyelsebar energi:
– Det finns intresse, folk är nyfikna och man blir glad av att solen kommer, säger han med ett leende.

Även för laddboxar till elbilar har intresset varit stort de sista åren. Framförallt har man sett en stadig ström på privatsidan, men fler och fler företag och bostadsrättsföreningar behöver skaffa laddstationer i takt med att elbilarna blir allt vanligare och man vill ha möjlighet att ladda bilen hemma.
– Laddboxar är en djungel av märken och modeller, säger Micke, som nybliven elbilsägare är det inte lätt att veta vad man ska ha.

Han menar att vilken typ av box du ska ha beror på husets förutsättningar, och att man på IOS givetvis hjälper dig att hitta rätt laddbox utifrån dina behov.

IOS vill dock inte bara vara ett företag som säljer solceller och laddboxar, utan man vill finnas där för kunden även efter att anläggningen är installerad. En del i det är att man erbjuder debiteringslösningar för bostadsrättsföreningar och företag som installerar laddstolpar, en annan att man erbjuder serviceavtal för solceller till både privatpersoner och bostadsrättsföreningar. Serviceavtalet innebär att IOS har koll så allt ser bra ut och fungerar som det ska, och man åker även ut och tittar på anläggningen varje eller vartannat år för att se om något behöver åtgärdas.
– Vi erbjuder serviceavtal även om anläggningen inte kommer från oss, påpekar han och menar att det är smidigt för kunden att inte själv behöva ha koll på att allt fungerar.

Text & foto: Nicklas Remmegård