Senaste nytt
Maria Ekman, verksamhetsledare för Marknadsplats Karlskoga.

Lyfter handeln i Karlskoga

Maria Ekman tillträdde som verksamhetsledare för Marknadsplats Karlskoga i början av februari, och nyligen blev det klart att vad som började som en tillförordnad tjänst blivit förlängd och att hon nu har rollen permanent.
– Jag har varit sugen på den här tjänsten i många, många år men det har aldrig passat tidigare, säger hon.

Att Maria själv har bakgrund som handlare och egenföretagare, hon drev i många år Ekmans på Torget, ser hon som en fördel. Hon vet vad det innebär att driva butik, och känner såväl handlarna som stan väl sedan tidigare.
– Men man blir aldrig fullärd, jag lär mig något nytt varje dag.

För sin storlek har Karlskoga ett rikt utbud av handel menar hon, både i centrum och handelsområdena Skolgärdet och Storängen.
– Vi har de bästa, mest tillmötesgående och serviceinriktade handlarna som finns, säger hon och berättar att många utifrån påpekar vilket trevligt bemötande man får i butikerna i Karlskoga.

Handeln är viktig, inte bara för att lokal handel genererar intäkter till kommunen utan också för att det gör staden attraktiv att leva och bo i. Karlskoga går bra, industrin går bra och man vill locka fler att bosätta sig här, då är handeln en viktig del.

I dag har Marknadsplats Karlskoga runt 60 medlemmar, och vill gärna bli fler. Ju fler man blir desto fler event kan man genomföra, och de populära presentkorten går att använda i fler butiker. Samarbetet mellan butikerna är gott, och Maria menar att hennes roll handlar mycket om samverkan. Mellan handlarna, men också med fastighetsägare, kommun, föreningsliv och andra aktörer. Hon lyfter även fram lyhördhet som centralt, inte minst gentemot kommunens invånare.
– Det är Karlskogaborna som är våra kunder, så är det någon butik de saknar vill vi givetvis få hit den.

Maria välkomnar kunderna att titta in i lokalen på Bergsmansgatan om man har någon fundering eller något förslag som rör handeln i Karlskoga, eller om du själv går i tankar på att öppna en butik.
– Sitter någon på en affärsidé så hör av dig!

Text & foto: Nicklas Remmegård