Flyg fram med rätt däck

När du sätter dig skönt tillbakalutad i flygplansstolen så är det självklart att kaptenen inte kompromissat med säkerheten. Allt måste vara tipptopp, vilket även inkluderar däcken som inspekteras inför varje flygning. Men hur är det med din egen familjebil? När kollade du däcktrycket och mönsterdjupet senast? Det är något nästan alla bilägare slarvar med trots att det borde vara lika självklart som inom flyget.

Den 15:e april är sista dagen att köra på dubbdäck – sedan riskerar du 1 200 kronor i böter om det inte råder ”vinterväglag”. Har bilen dubbfria vinterdäck eller friktionsdäck så ligger avgörandet i dina egna händer. Det är nämligen lagligt att köra på dessa året runt, men det är inget vi rekommenderar då däcken har uselt grepp och bromsförmåga på sommarväg.

Öka trycket

Vanligaste orsakerna till att köpa nya däck är slitage och punktering men även ålder spelar roll. Många väntar tills däcken är helt utslitna och sett ur ett säkerhetsperspektiv är det riktigt dumdristigt. Såväl bromssträckan som risken för vattenplaning ökar rejält, så att investera i nya däck kan vara din och dina medpassagerares bästa livförsäkring. Om du väljer att montera dina gamla sommardäck så ska alltid de fräschaste sitta bak och detta oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven. Tänk även på att kontrollera lufttrycket regelbundet – ett för lågt tryck ökar bränsletörsten, förkortar livslängden och försämrar bromsförmågan. Kolla lufttrycket med kalla däck och öka gärna biltillverkarens rekommendation med 0,3 bar så ökar du livslängden på kuppen.  

Fysikens lagar

Vattenplaning är en fara på sommaren så att ha rätt mönsterdjup på däcken är A och O. Enligt lagboken går gränsen vid 1,6 millimeter, men redan vid fyra så ökar risken för vattenplaning markant. När regnet vräker ner och däcken inte klarar av att forsla bort vattnet så förloras greppet och det går inte längre att styra. Om bilen börjar att plana så är viktigaste regeln att släppa gaspedalen och om du har en manuell växellåda så ska kopplingen trampas ner.     Alltför många trafikanter litar blint på att bilens teknik ska lösa alla obehagliga situationer men sanningen är att ingen elektronik står över fysikens lagar. Var sjätte trafikolycka med dödlig utgång beror på däcken och en simpel koll är allt som behövs för att bryta mönstret i statistiken.

Text: Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB