Med otaliga stora och små uppdrag har ELPAB haft ett framgångsrikt första år. Nöjda kunder ger ringar på vattnet, och trots att man startade upp verksamheten just som världen lamslogs har efterfrågan på företagets tjänster varit stor.
– Man kände lite att ”vad gör jag?”, berättar Patrik Andersson om när pandemin slog till ungefär samtidigt som han startade upp ELPAB förra våren.
Han hade länge haft en önskan om att starta eget, att göra sin grej, ha friheten att styra upp dagen efter eget huvud. Efter mer än ett decennium som elektriker tog han chansen. Då kom pandemin inbrakande.
Vi träffar Patrik och nyanställd kollegan Pierre Hedelin just som de lägger sista handen vid elinstallationerna i ett nybygge där de dragit all el och gjort alla installationer. Ett stort jobb som tagit ungefär ett halvår från start till mål.
– Vi gör allt inom el och installationer, från att byta strömbrytare till sådana här projekt.
Pandemin till trots har det första året varit bra. Efterfrågan på eltjänster är stor, varje dag ringer kunder med förfrågningar om både små och stora jobb. ELPAB arbetar huvudsakligen i Värmland och Örebro län, men har haft uppdrag i både Stockholm och Strängnäs, för att bara nämna två.
– Det finns väldigt mycket jobb, konstaterar Patrik.
– Tillräckligt för att anställa en redan nu, flikar Pierre in med ett skratt.
I takt med att mer byggs och att allt mer elektrifieras kommer efterfrågan bara öka tror de. Smarta hem kommer mer och mer vilket både innebär att systemen behöver installeras och att det behöver dras mer och mer el. Likaså elbilsladdare i takt med att allt fler elbilar rullar på vägarna. Det senare har man inte gjort jättemycket av än, men ser att det kommer bli mer framöver.
– Det kommer blomma upp.
Osäkerheten han kände i början har vänts till ett utropstecken, Patrik Andersson stortrivs med yrket och med att vara sin egen.
– Det är roligt att det är så varierande, säger han, man vet aldrig vad som kommer och det handlar om problemlösning på plats. Nu ligger fokus på att etablera företaget ytterligare, att fortsätta bygga en kundkrets med nöjda kunder.
Han tittar ut genom det nybyggda husets panoramafönster.
– Nöjda kunder är vad man strävar efter. Ett gott rykte sprider sig.
Text & foto: Nicklas Remmegård