Stjärna i en klass för sig

I Mercedes alldeles egna vintergata har det genom åren tänts en rad lysande stjärnor. Modellen som tindrat klarast av dem alla är E-klass och sedan starten 1946 har man tillverkat i runda slängar fjorton miljoner bilar av märkets bästsäljare. Vi har tittat närmare på tyskarnas uppdaterade kometsedan E300 e. Frågan är om laddhybriden kan strö ännu mer stjärnglans över E-klass?

Mercedes lovar att hela sitt modellutbud ska erbjudas med eldrift år 2025. Redan idag finns tre helelektriska modeller med den berömda stjärnan i nosen, men i fallet uppdaterade E-klass får vi nöja oss med laddhybridteknik. Tillskottet imponerar dock med sin snygga design, låga förbrukning och fina prestanda.

Ser ljuset på skärmen
På typiskt Mercedesmanér har modellen finputsats på detaljnivå och bjuder på små diskreta förändringar. Exteriört innebär faceliften nya stötfångare, en omformad grill samt motorhuv, nya led-strålkastare och en omarbetad bagagelucka. Interiört handlar det om en nydesignad multifunktionsratt samt nya färgkombinationer. En nyhet upptäcks när man står först vid trafikljuset – då visas nämligen ljussignalen på en av instrumenteringens dubbla 10,25-tums skärmar. Något som gör att man slipper böja sig fram för att se när det skiftar från rött till grönt om man exempelvis råkat köra för långt fram. Rymden inne i kupén är god, men bagageutrymmet lämnar desto mer att önska. Batteriet på 13,5 kWh är något av ett svart hål som slukar en hel del utrymme, vilket resulterar i att bagaget enbart sväljer 370 liter.

Himmelska höjder
Under huven arbetar en bensinfyra på 211 hästkrafter tillsammans med en elmotor på 122 och resultatet är en familjebil med dubbla identiteter. Vi har sportkärran på totalt 320 hästkrafter som klarar noll till hundra på 5,8 sekunder och toppar 250 km/h – men vi har även miljövännen som kan köras på ren och skär elektricitet under fem mil. Däremot är placeringen av laddluckan ett stjärnfall då den bakre stötfångaren lätt blir smutsig och är till råga på allt svåråtkomlig. Men även utrustningslistan i romanformat är ett fenomen som lätt kan få det redan höga grundpriset på 543 900 kronor att stiga till himmelska höjder. För pengarna får man dock en landsvägskryssare med superkomfort vars köregenskaper lever upp till varumärkets stjärnstatus.

Tekniska data för Mercedes E300 e 2,0 Sedan

Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 211 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 350 Nm mellan 1 600-4 000 varv/min.
Elmotor: Max effekt 122 hk. Totaleffekt 320 hk.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.    
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,6 meter. 
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 294, längd 494, bredd 185, höjd 148. Tjänstevikt 1 990. Bränsletank 50 liter. Batteri 13,5 kWh.  
Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,8 sek.
Förbrukning/Miljö: 1,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 34 g/km.Räckvidd på el 5,2 mil.
Pris: 543 900 kronor (exkl. 35 724 kr i miljöbilsbonus t.o.m. 31/3 2021).

+ Plus…
Teknik i världsklass
Suverän komfort
Låg förbrukning
Prestandan

– Minus…  
Placeringen av laddluckan
Trångt bagageutrymme

Text & foto: Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB