I årets julklapp ska du tända, men se upp så inte rätterna blir brända.

Till årets julklapp 2020 har HUI research utsett stormköket. I motiveringen pekar man på att utomhustrenden ökat kraftigt under året som en följd av coronapandemin, med allt vad det innebär av inställda utlandsresor och att bara kunna träffa sina nära och kära utomhus.

Besöken på fjälltoppar och vandringsleder, menar HUI, har slagit rekord trots att de utländska besökarna varit få. ” 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i”, motiverar HUI.
HUI Research, eller Handels Utredningsinstitut som det hette då, inledde traditionen att utse årets julklapp 1988. Sedan dess har titeln tilldelats en stor bredd av produkter, från förhållandevis enkla vardagsföremål till avancerade teknikprodukter. Vissa av klapparna har varit synnerligen tidstypiska, som internetpaketet 1996 eller spikmattan 2009, andra mer tidlösa så som verktyget 2001, mössan 2003 eller boken 1999 (här kan nämnas att kokboken blev årets julklapp 2002 och ljudboken 2006, sedan dess har litteraturen lyst med sin frånvaro). Än i dag skulle nog många bli glada om det låg en mobiltelefon (1994) under granen, medan mobillådan nog inte var särskilt populär ens när den fick titeln förra året.
För att utses till årets julklapp ska en produkt representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse samt svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
I år har alltså äran kommit till stormköket. Knappast en nyhet på marknaden, men gjuten som representant för en samtid som värderar friluftsliv, hälsa och funktionsmaterial.

Text: Nicklas Remmegård
Foto: HUI