Hybrid med F1-teknik

Letar du efter en småbil med Formel 1-teknik? Då kommer nya Renault Clio E-TECH som en skänk från ovan. Det är förvisso svårt att se på ytan men under huven gömmer sig teknik som tagits fram av samma gäng som står bakom fransmännens hybridmotor i Formel 1. Entusiastiskt ger vi oss ut på första provkörningen – men den som tror sig få känna sig som tävlingsföraren Daniel Ricciardo blir besviken.

Europas näst mest sålda bil heter faktiskt Renault Clio. Förra året hamnade bara Volkswagen Golf före, vilket i sin tur innebär att fransosen kammade hem guldet i småbilsklassen medan Volkswagen Polo tog silver och Ford Fiesta brons. Men säg den lycka som varar för evigt – så för att behålla pallplatsen lanseras nu en helt ny hybridversion.

Bäst i klassen
Det är trettio år sedan Clio äntrade rampljuset och fransmännen har sålt över femton miljoner exemplar sedan introduktionen. Hybridversionen bygger inte helt otippat på den nyligen presenterade femte generationen och slår vi ett öga på designen så är det inte mycket som skiljer dem åt. En lätt omarbetad stötfångare och några emblem avslöjar den nya drivlinan. Nu gör det absolut ingenting eftersom formgivningen redan
innan bjuder på sportiga drag med tuffare approach. Säkerheten ligger på topp och hos Euro NCAP har den nya småfranskan utsetts till ”bäst i klassen”.
Framstolarna är påfallande komfortabla och även om det inte går att trolla med knäna så är benutrymmet i baksätet godkänt.

Teknik från F1
Under huven arbetar en fyrcylindrig bensinmotor tillsammans med dubbla elmotorer, vilket resulterar i en totaleffekt på 140 hästkrafter. Nu undrar du säkert var Formel 1-tekniken håller hus och den gömmer sig i den udda växellådan. Någon koppling existerar nämligen inte, utan det är elmotorerna som ser till att axlarna roterar i rätt hastighet innan växlarna skjuts in. Nu kan man fråga sig varför? Svaret är att det ger snabba skiften, minimala energiförluster och växlingarna sker helt omärkligt. Med plattan i mattan nås 100 km/h på 9,9 sekunder samtidigt som småbilen toppar 180. Det rör sig med andra ord inte om någon F1-racer, men väl en imponerande småbil som dricker 0,43 liter milen. Nya Renault Clio E-TECH kan bli din från 231 900 kronor, vilket är hela 82 000 mer än för instegsversionen. Det kostar att köra snålt.

Tekniska data för Renault Clio Intens E-TECH 1,6
Motor: 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 91 hk vid 5 600 varv/min.
Max vridmoment 144 Nm vid 3 200 varv/min.
Elmotor: 67 hk och 205 Nm. 33 hk och 50 Nm (startmotor).
Max systemeffekt 140 hk.
Kraftöverföring: Motorer fram, framhjulsdrift. Multimode automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsfjädring.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,5 meter.
Bromsar: Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 258, längd 405, bredd 180, höjd 144.
Tjänstevikt 1 238. Bränsletank 39 liter.
Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,9 sek.
Förbrukning/miljö: 4,3 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 96 g/km (WLTP).
Pris: 246 900 kronor (priserna i reportaget gäller t.o.m. 31 dec 2020).

+ Plus…
Hög standardutrustning
Generösa garantier
Låg förbrukning
Bra utrymmen

Minus…
Litet hybridbatteri på 1,5 kWh
Hög prislapp för en småbil

Text & foto: Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB