Den siste mohikanen

( F r a n k f u r t – T y s k l a n d)
”Den siste mohikanen” är titeln på James Fenimore Coopers succé-
roman från 1826. I Sverige blev även Little Gerhards schlager med samma namn en stor succé på sextiotalet. Nya Opel Astra är också lite av ”den siste mohikanen” med tanke på att det är den sista bilmodellen som konstruerats på tyskt manér av amerikanska General Motors. Numera seglar varumärket under fransk flagg.

Adam Opel AG började sin bilbyggarbana 1899 och bolaget köptes 1929 upp av General Motors som fortsatte driften fram till 2017 – då franska PSA tog över rodret. Genom årens lopp har vi fått bekanta oss med pampiga namn som Admiral, Commodore, Diplomat och Kapitän. Vid den här tiden döptes bilarna efter rangordningen inom marinen och först ut blev lilla Kadett från 1936. Namnet ändrades inte förrän 1992 till Astra och vi har provkört den senaste generationen.

Bäst i klassen
Ärligt talat – när Opel säger att det är en ny generation av familjebilen Astra så är det en sanning med modifikation. Det handlar snarare om en finslipning av modellen som tog hem titeln ”Årets Bil 2016” och vars utseende bara förändrats på detaljnivå. Även interiören är till stora delar sig lik men tekniken har uppgraderats. Mätarna erbjuds heldigitala och infotainmentsystemet som visas på en åttatums skärm är kompatibelt med såväl Android Auto som Apple Carplay. Vi färdas behagligt i de ergonomiska framstolarna och baksäteskomforten lämnar inget övrigt att önska.
Lastutrymmet i Astra Sports Tourer hör dessutom till de bästa i klassen, vilket är nog så viktigt i kombinationen Sverige.

Flaggan i topp
Motormenyn består av trecylindriga motorer: en diesel på 122 hästkrafter samt bensinare på 110, 130, respektive 145 hästar. Inroparen med kombikläder kan bli din för 249 900 kronor (239 900:- för halvkombin) men är du på jakt efter automatlåda så erbjuds det endast till den största bensin-
surplande mohikanen. Då handlar det om en steglös CVT-låda med sju simulerade steg som ger en harmonisk körkänsla i alla lägen. Opel Astra hade redan fina köregenskaper och det är ingenting som förändrats på nykomlingen. Pressfolket säger att man ”vänt på varenda sten” i sin jakt på förbättringar och resultatet syns kanske mest på förbrukningen – som i snitt minskat med 21 procent. Den siste Opel-mohikanen lämnar över prärien till fransmännen med flaggan i topp.

Tekniska data för Opel Astra Sports Tourer Elegance 1,2
Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra
ventiler per cyl. Max effekt 110 hk vid 4 500 varv/min.
Max vridmoment 195 Nm mellan 2 000–3 500 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,1 meter.
Bromsar: Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 266, längd 470, bredd 187, höjd 151.
Tjänstevikt 1 280. Bränsletank 48 liter.
Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,1 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,6 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 128 g/km.
Pris: 249 900 kronor.

+ Plus…
Utrymmen och komfort
Fina köregenskaper
Trivsam förarmiljö
Flexibelt bagage

Minus…
Små designförändringar
Ingen hybridteknik

Text & foto: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB