Åskfågeln som aldrig lyfte

(Cape Coral – USA)
Ford Thunderbird var John F Kennedys favoritbil och inför hans presidentinstallation så beställdes femtio identiska Åskfåglar som ställdes upp längs paradvägen till Vita Huset. Varje morgon ser jag grannens Thunderbird från 2002 och kan inte låta bli att imponeras av den retroinspirerade coupén med tydliga drag av originalet från 1955.
Men idag överraskar Allan mig med en till salu-skylt i bakrutan.

Den elfte och sista generationen av Ford Thunderbird blev inget mer än en tillfällig fluga och redan 2005 rullade det sista exemplaret av fabriksbandet. Då hade 68 098 exemplar tillverkats under fyra år och siffrorna var långt under förväntan.

Jag var tillsammans med motorjournalister från hela världen på plats i Detroit den åttonde januari 2001 när den nya Åskfågeln rullade in på scenen till tonerna av Beach Boys ”Fun, Fun, Fun”. Bilen höjdes till skyarna och jublet visste inga gränser. Ford hade tajmat retrovågen perfekt och dessutom lyckats med konststycket att produktplacera en korallröd Thunderbird i Bondfilmen ”Die Another Day”.

Vid den här tidpunkten så ägde Ford Motor Company såväl Aston Martin som Jaguar. Det var alltså inte särskilt konstigt att V8:an på 252 hästkrafter hämtades från koncernens brittiska division. Med så fint påbrå under huven ansågs succén vara given – men Åskfågeln fick aldrig luft under vingarna. Det som såg ut som ett helgjutet alternativ till Corvette kraschlandade faktiskt innan man ens hunnit att lyfta.

Varför? Jo, för att få fram modellen snabbt så prioriterade Ford exteriören och motorn. När man väl öppnade förardörren var det slut på det unika och man kunde lika gärna tro att man satt bakom ratten i en vanlig Lincoln LS. Det är i och för sig inte ovanligt att tillverkare sparar pengar genom att plocka delar från andra modeller – men i den elfte generationens Thunderbird var kuppen alltför uppenbar och dåligt genomförd för att lyckas. Även jänkarna ansåg att interiören andades billig plast och då är det riktigt illa.

Annat var det 1955 när Ford visade upp den första generationen vars namn utsetts i en tävling. Alden ”Gib” Giberson tog hem segern med ”Thunderbird” men han vann ingen ny bil. Däremot en skräddarsydd kostym med ett par extra byxor! I staterna får man vara beredd att slanta upp runt 700 000 kronor om man vill ha ett originalexemplar i utställningsskick av den första årsmodellen. Men så mycket kan grannen knappast räkna med att få för sin metallicgröna pärla. Allan får vara mer än nöjd om han lyckas få 150 000 kronor.

Har då vingklippta Ford Thunderbird lyft för sista gången? Nej, envisa rykten från huvudkontoret i Dearborn säger att det bevingade varumärket ska dammas av igen och det redan 2023 som en öppen ersättare till supersportbilen Ford GT. Åskfågeln har ju precis som fågeln Fenix rest sig ur askan flera gånger tidigare.

Carl-Ingemar Perstad, CNP:s USA-korrespondent / ©