110 skäl att ratta Alpine

( E s t o r i l – P o r t u g a l )
Strax väster om Lissabon ligger den underhållande men ack så krävande Circuito do Estoril. Racingbanan byggdes samma år som Ove ”Påven” Andersson krönte sin rallykarriär genom att vinna Monte Carlo-rallyt med en Alpine A110. Året var 1971 och den 700 kilo lätta sportbilen hade en Renault-motor på 130 hästar, vilket fällde avgörandet. Vi har rastat nya A110S på den portugisiska tävlingsbanan.

Estoril kombinerar utmanande kurvor med långsamma chikaner och en blixtsnabb depåraka. Alpine A110S stormtrivs här och det är inte så konstigt – bilen är konstruerad för att köras och karossen har nitats samt limmats ihop för att hålla vikten nere. Fransosen tillhör definitivt de legendariska sportbilarnas exklusiva skara – här ska åkas…

Vilken hyllning
Sällan har det känts så spännande att fästa bilbältet och trycka på startknappen. Men låt oss börja med den tidlösa designen som är en hyllning till klassiska A110 Berlinette från 1962 och bakom varumärket gömmer sig Renault. Ratten är en liten nätt historia och har en härlig greppvänlig känsla medan växlingspaddlarna är gigantiska. Instrumenteringen ändrar sig efter valt körprogram och ju mer sport desto mindre information. Vi sitter perfekt i skalstolar från italienska Sabelt och tur är kanske det då justeringen kräver att man lossar tre skruvar i infästningen. Tillbehöret kostar visserligen 19 200 kronor – men det är de värda! Slut på teorin och över till det viktiga. Att erövra den 4,2 kilometer långa Estoril-banan.

Dyrt nöje
I med ettans växel och iväg. Ett tryck på växlingspaddlarna så hoppar tvåan in på nolltid och nu börjar det bli riktigt roligt. Ljudet är sagolikt från den 292 hästkrafter starka turbofyran och vi hinner peta i trean innan det är dags att hitta bromspunkten inför första högerkurvan. Vill man helt ägna sig åt att styra och bromsa så växlar lådan automatiskt med en sagolik finess. Fransosen ligger som klistrad mot den varma portugisiska asfalten och om man kommer rätt ur sista kurvan före depårakan och varvar så mycket det går på alla växlar så når man nästan toppnoteringen på 260 km/h innan det är dags stå på bromsen. Vad nöjet kostar? Tja, nya Alpine A110S kan bli din från 705 100 kronor.

Tekniska data för Alpine A110S 1,8
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 292 hk vid 6 400 varv/min.
Max vridmoment 320 Nm mellan 2 000-4 000 varv/min.
Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: Fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,7 meter.
Bromsar: Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 242, längd 418, bredd 180, höjd 125.
Tjänstevikt 1 114. Bränsletank 45 liter.
Prestanda: Toppfart 260 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,4 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 168 g/km (WLTP).
Pris: 705 100 kronor.

+ Plus…
Kraftfull och smidig motor
Oslagbar rolighetsfaktor
Enastående växellåda
Perfekt körställning

Minus…
Man vill helst inte kliva ur bilen
Dyra tillvalsfärger

Text & foto: Bengt Dieden och
Jenny Nilsson / CNP AB