Ingen 40-årskris här inte

( M a l a g a – S p a n i e n )
Det är exakt fyrtio år sedan Mitsubishi lanserade sin första pickup och det firas genom att släppa en grundligt uppdaterad L200. Det är en flakbil för dig som uppskattar livets laster och som behöver 152 oömma centimeter bakom förarhytten som kan lasta ett ton. Vi åkte till Spanien för att provköra och ta reda på den stora frågan – om japanen drabbats av någon fyrtioårskris?

Nej, det är faktiskt inte helt sant. Mitsubishi L200 tillverkas nämligen i Thailand och det är ingen slump. Sydostasien tillhör pickupens största marknader, men försäljningen sker i hela 150 länder världen runt och hittills har närmare fem miljoner exemplar rullat ut från fabriken. Det är bara att välja om du behöver två eller fyra dörrar – vi har dock provkört den senare.

Klädsamt utseende
Att Mitsubishi L200 Double Cab bytt kostym råder det inga större tveksamheter om. Fronten har blivit både högre samt bredare för ett mer klädsamt utseende. Grillen är även den helt ny liksom strålkastarna som fått en annorlunda ljussignatur. Flaket har blivit mer praktiskt utformat samtidigt som bakljusen gjorts större och löper nu nästan upp till bakluckans överkant. Hela pickupen har en utstrålning av typ ”här kommer jag” utan att bli vulgär. Interiören präglas av relativt påkostade material och utrymmet räcker till hela familjen. Det finns dessutom gott om standardutrustning till L200 Explorer, vilket bland annat inkluderar en sjutums pekskärm där man kan se en 360-graders vy runt bilen.

Välj till automaten
Under huven har det hänt saker hos fyrtioåringen. Den tidigare dieselfyran på 2,4 liter och 181 hästkrafter har minskats till en maskin på 2,2 liter och 150 hästkrafter – allt för att klara de senaste avgasnormerna. Tyvärr känns motorn i minsta laget och på låga varv finns ingen bottenkraft, vilket man klarar med lite planering. Men vad händer när man hänger på ett släp á 3,1 ton? Det finns dock en lösning – välj bort den sexväxlade manuella lådan som är standard. Allt blir nämligen så mycket bättre med automatlådan och då landar priset på 387 375 kronor inklusive moms för en L200 Double Cab Explorer. Modellnamnet passar utmärkt för även den nya modellen kommer att användas av världens upptäcktsresande. Terrängkörning tillhör nämligen pickupens favoritämnen och såväl inkopplingsbar fyrhjulsdrift som lågväxel ingår i affären. Om du mot alla odds drabbas av ett exemplar med fyrtioårskris så ingår fem års nybilsgaranti.

Tekniska data för Mitsubishi L200 Double Cab Explorer 2,2d Automat
Motor: 4-cyl diesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 150 hk vid 3 500 varv/min.
Max vridmoment 400 Nm mellan 1 750-2 250 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla länkarmar. Bak: bladfjädrar.
Styrning: Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,8 meter.
Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 300, längd 531, bredd 182, höjd 178.
Tjänstevikt 2 035. Bränsletank 75 liter.
Prestanda: Toppfart 174 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,8 sek.
Förbrukning/Miljö: 8,8 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 231 g/km (WLTP).
Pris: 387 375 kronor inkl. moms (309 900 kr exkl. moms).

+ Plus…
Klassledande innerutrymmen
Avancerad fyrhjulsdrift
Standardutrustning
5 års nybilsgaranti

Minus…
Begränsad åkkomfort på dåliga vägar
Bottenkraften vid låga varvtal

Text & foto: Bengt Dieden och Johannes Gardelöf / CNP AB