Vintern närmar sig med stormsteg och det börjar bli dags att plocka fram dina gamla vantar, den slitna toppluvan och långkallingarna med hål i grenen. Kläderna funkar ju trots allt ytterligare en säsong… Precis så här resonerar många bilister om sina vinterdäck trots att konsekvenserna kan bli förödande. Bra vinterdäck räddar liv och är den bästa livförsäkringen som finns när halkan slår till.
Så fort de första snöflingorna dalat ner på backen ringlar sig köerna långa till landets verkstäder. Själva benämningen ”vinterväglag” innebär att vinterdäcken måste sitta på om det finns is, snö eller frost på vägbanan – från 1 december till 31 mars. Kör du på dubbdäck så får de användas mellan den 1 oktober till 15 april, medan de dubbfria får sitta på året runt. Från den första juni i år gäller lagen om vinterdäck även tunga lastbilar, bussar och husbilar.
Lag och underlag
Dubbat eller odubbat? Det är beslutet som många av oss våndas inför och svaret beror främst på vart i vårt avlånga land man bor och på vilket underlag man färdas mest. Skillnaden mellan olika vinterdäck är relativt liten så länge man kör på snö men på blankis är dubbat oslagbart. Däremot har de nordiska friktionsdäcken lägre ljudnivå, är bättre för miljön och dessutom slipper man fundera kring eventuella dubbdäcksförbud. Å andra sidan har experter räknat ut att friktionsdäcken är beroende av att minst 25 procent av landets bilar rullar på just dubbdäck. Dubbens rivande och slitande förhindrar nämligen att vägarna poleras glashala av de snällare friktionsdäcken. Hur man än vänder och vrider på frågan så finns inget glasklart svar – däremot två gyllene regler. Välj vinterdäck med omsorg och låt inte snålheten bedra säkerheten.
Grepp och begrepp
Har du begagnade vinterdäck så glöm inte att kolla mönsterdjupet som måste vara minst tre millimeter. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra, men blir det bara två nya så ska de fräschaste alltid placeras bak. Detta för att minska risken för sladd när du bromsar eller svänger. Det är heller inte tillåtet att blanda dubbade med odubbade och går du i köptankar så finns EU:s däckmärkning som hjälp på vägen. Alla nya däck måste ha en dekal som betygssätter rullmotstånd, våtgrepp och ljudnivå. Märkningen säger dock inte ett smack om vinteregenskaperna och dubbdäck är dessutom undantagna. Är det så att du blir ertappad med att köra på sommarsulor under vinterväglag så blir du upp till 1 200 kronor fattigare. För dessa pengar kan du ju istället köpa dig nya skinnhandskar, en ribbstickad mössa och ett riktigt varmt underställ. Tänk kvalitet framför kvantitet – speciellt när du köper vinterdäck!
Text & foto: Jenny Nilsson och
Johannes Gardelöf / CNP AB