Senaste nytt

N som i nervkittlande

( L a s P a l m a s – G r a n C a n a r i a )
Gran Canaria bjuder på 300 soldagar om året och har trots sin litenhet precis allt som behövs för att testa ett rivjärn. Här finns en racingbana vid namn Circuito Maspalomas, fyra motorvägar och faktiskt lika många klimatzoner. Men här finns även nervkittlande serpentinvägar som sträcker sig över höga berg och djupa dalar. Frågan är om Hyundai i30 Fastback N kommer att stormtrivas eller längta hem?

Hyundai gjorde comeback i WRC-cirkusen 2014 och satsningen är superambitiös. Ett nytt motorsportcenter har byggts upp i tyska Alzenau och där jobbar 250 personer med ett enda uppdrag. Att ta hem världsmästerskapstiteln i rally för såväl förare som konstruktörer. Nu har samma gäng hjälpt till med utvecklingen av nya Hyundai i30 Fastback N.

250 eller 275 hästkrafter
Nu undrar säkert vän av ordning vad bokstaven N står för? Tja, konsonanten symboliserar helt enkelt att i30 N är född på koreanernas utvecklingsavdelning i Namyang samtidigt som bilen fått sin uppfostran på Nürnburgring. För lite drygt ett år sedan lanserades halvkombin i30 N och nu är det dags för kombicoupén i30 Fastback N att uppleva solen på Gran Canaria. Den kan bli din för 299 900 kronor men för att krångla till det ytterligare så har vi kört i30 Fastback N med Performance Package och då åker prislappen upp till 339 900. För pengarna får man 19-tummare skodda med Pirelli P-Zero, en elektronisk diffbroms samtidigt som bagageutrymmet utrustas med en extra förstyvningsbalk. Sist men inte minst så skräms den underhållande bensinfyran upp från 250 till 275 hästkrafter.

Motorsång eller fågelkvitter
Interiört avslöjar skålade sportstolar och en liten knubbig växelspak att det här inte är någon vanlig i30. Ändå rör det sig om en fullt användbar familjebil som fungerar utmärkt till vardags och när det vankas fartfest. Det är bara att välja körläget N och vips anpassar sig den elektroniskt justerbara stötdämpningen, stabiliseringssystemet, diffbromsen, styrningen och inte minst motorn. Turbofyrans stuteri med 275 hingstar är genast med på noterna och en overboost-funktion ser till att vridet tillfälligt kan höjas till 378 Nm. Koreanen förvandlas till en liten elaking på hjul med sköna avgassmällar och sprinten till hundra rullar på 6,1 sekunder. Hyundai i30 Fastback N med Performance Package är en riktig solskenshistoria och efter en weekend på Gran Canaria så kvittrar vi lika glatt som öns kanariefåglar.

Tekniska data: Hyundai i30 Fastback N 2,0T-GDI Performance Package
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 275 hk vid 6 000 varv/min.
Max vridmoment 353 Nm mellan 1 450-4 700 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,6 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 265, längd 446, bredd 180, höjd 142.
Tjänstevikt 1 516. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,1 sek.
Förbrukning/Miljö: 8,2 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 188 g/km (WLTP).
Pris: 39 900 kronor.

+ Plus…
Körglädje och prestanda till max
Mycket standardutrustning
Plats för hela familjen
Tekniknivån

– Minus…
Förstyvningsbalken i bagaget tar plats
Motorn är törstig om man gasar

Text & foto: Johannes Gardelöf och Willy Priske / CNP AB