Mysig folkhemsfavorit

Hemtrevnaden infinner sig direkt när vi slår oss ner i den tredje generationens Kia Ceed. Man skulle lite skämtsamt kunna säga att koreanerna flyttat ut fredagsmyset till de svenska vägarna för komforten är ypperlig, lastutrymmet gott och atmosfären familjär. Det är helt enkelt en ny folkhemsfavorit som många familjer kommer att mysa i när höstmörkret lägger sig.

Ceed har gjort en imponerande klassresa sedan debuten 2006 och modellen har inte minst sett till att Kia blev Sveriges tredje största bilmärke under förra året – strax efter Volvo och Volkswagen. Nu är det dags för den tredje generationens Ceed att försvara bronsplatsen. En grannlaga uppgift som den helt nya versionen tar sig an enligt principen att inte ändra för mycket på ett vinnande koncept.

Drag från Stinger
Designen är skapad i tyska Frankfurt medan produktionen sker i slovakiska Zilina. Det rör sig alltså om en heleuropeisk familjebil som vid en hastig anblick kan ge intryck av att inte bjuda på så många nyheter – men skenet bedrar. Kia Ceed är verkligen rakt igenom ny och bygger på en plattform som är tjugo mm bredare och tjugotre mm lägre. Förändringarna har skapat ett större bagageutrymme med lägre lasttröskel och bredare öppning. Dessutom är insidan betydligt rymligare för samtliga resenärer och det är lätt att komma överens med sjutumsskärmen som inkluderar såväl backkamera som navigation. Vad tycker vi då om designen? Tja, inte minst fronten har lånat sina drag från Stinger och det gör inte saken sämre. Luftintagen har exempelvis växt till sig och strålkastarna svävat ut.

Styv i korken
Den nya plattformen bidrar också till ett trettio procent styvare chassi och vips är uppförandet på vägen både roligare och säkrare. Kia har blivit så pass styva i korken att de förlagt en del av provkörningen till racerbanan ”Autodromo Internacional do Algarve” utanför portugisiska Faro. Vi kör den förväntade svenska storsäljaren, vilket innebär en trecylindrig maskin på 120 hästar som kamperar ihop med en sexväxlad låda. Det är en helt acceptabel trepip som bemästrar noll till hundra på elva sekunder så det är ärligt talat ingen racer för bankörning. Kia Ceed, nu utan apostrof i efternamnet, lanseras först som halvkombi och grundpriset startar från 179 900 kronor. För alla familjära folkhem med större laster så dyker naturligtvis även en kombi upp lagom till höstmyset i oktober.

 

Tekniska data för Kia Ceed 1,0 T-GDi Action

Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 120 hk vid 6 000 varv/min.
Max vridmoment 172 Nm mellan 1 500-4 000 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: Multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 265, längd 431, bredd 180, höjd 145.
Tjänstevikt 1 297. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,1 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,6 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 128 g/km.
Pris: 179 900 kronor.

+ Plus…
Hög standardutrustning
Generösa garantier
Bra köregenskaper
Utrymmen

– Minus…
Diskreta designförändringar
Vägljud i kupén

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / Foto CNP AB