Tysk med franska gener

( A l s a c e – F r a n k r i k e )
Mokka X följdes upp av Crossland X och nu garderar man sig med Grandland X. Tja, det ska finnas en suv för alla i Opels modellprogram och den senare är bilvärldens motsvarighet till Alsacevinerna. I gränslandet mellan Tyskland och Frankrike produceras nämligen franska viner på tyska druvor fast i fallet Grandland X är det precis tvärtom. Tysken är nämligen i grund och botten en fransk Peugeot 3008.

Att skapa bilindustrins släktträd är ungefär lika förvirrande som att läsa Alsaces historia. Faktum är att det anrika distriktet bytt nationalitet fyra gånger under de senaste 150 åren, men sedan 1945 är Alsace franskt. Detsamma gäller Opel som sedan den första augusti 2017 tillhör PSA-gruppen med Citroën och Peugeot i spetsen.

Ergonomisk fullträff
Samarbetet mellan de båda koncernerna har dock pågått betydligt längre än så och nya Opel Grandland X är ett resultat av detta. Halvsyskonet heter nämligen Peugeot 3008 och tillverkningen sker sida vid sida i samma fabrik i franska Sochaux. Designmässigt har Grandland X begåvats med ett formspråk som är betydligt mera återhållsamt än hos 3008. Detsamma gäller interiören och få konkurrenter kan stoltsera med en så ren och välstädad instrumentbräda. Det handlar närmast om en ergonomisk fullträff fast utan överraskningar på gott och ont. Testbilens bekväma komfortstolar är godkända av tyska ”Aktion Gesunder Rücken” och vad gäller prislappen så börjar den från rimliga 212 900 kronor.

Mer tysk än fransk
Opel Grandland X har enbart framhjulsdrift men som en liten kompensation erbjuds IntelliGrip, vilket innebär att föraren får hjälp av fem olika körprogram. Om man trots detta hamnar i en prekär situation så finns hjälp tillgänglig dygnet runt via nödsystemet Opel OnStar. Under huven erbjuds en trecylindrig bensinare på 130 hästkrafter samt en fyrcylindrig dieselspis med exakt samma effekt.
Väljer du däremot lite lyxigare Dynamic eller Ultimate så finns ytterligare två fyrcylindriga motoralternativ – en bensinare på 180 hästar respektive en turbodiesel på 177. Av det här gänget blir den minsta bensinaren storsäljaren i Sverige. Trepipen är behagligt tyst vid normala varvtal och den sexväxlade lådan är en lättjobbad historia. Tja, Grandland X känns faktiskt mera tysk än fransk i uppförandet med sin spänstigare fjädring som anpassats för Autobahn. Efter ett antal mil på vinvägarna mellan Moseldalen och Alsace kan vi konstatera att Grandland X är av en mycket god årgång. Jesus lyckades förvandla vatten till vin medan Opel har lyckats förvandla en Peugeot till något alldeles eget.

Opel Grandland X 1,2 Dynamic

Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra
ventiler per cyl. Max effekt 130 hk vid 5 550 varv/min.
Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,05 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 268, längd 448, bredd 191, höjd 161.
Tjänstevikt 1 525. Bränsletank 53 liter.
Prestanda: Toppfart 188 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,1 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,3 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 121 g/km.
Pris: 260 900 kronor.

+ Plus…
Hög standardutrustning
Prisvärd familjebil
Kvalitetskänslan
Modern teknik

– Minus…
Stötig fjädring på dåligt underlag
Fyrhjulsdrift saknas än så länge

 

Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / Foto: CNP AB