Jorden anropar Peugeot

( S t o c k h o l m )
Peugeot 3008 blev Årets Bil 2017, men applåderna hann knappt tystna innan det rullades ut en ny liknande farkost från den franska hangaren. Modell 5008 har samma tuffa exteriördesign och futuristiska flygplanscockpit som lillebrorsan, men har med sina större utrymmen blivit mer av ett rymdskepp. Vi har grottat ner oss ordentligt i bilen som slagit ner med dunder och brak.

Jämfört med 3008 så har karossen dragits ut 19 centimeter och axelavståndet med drygt 17. Peugeot kallar båda syskonen för SUV som står för ”Sport Utility Vehicle” –ss ett ganska luddigt begrepp men högst gångbart. Visserligen har såväl 3008 som 5008 ganska hög markfrigång men saknar en viktig detalj som kanske mest av allt kännetecknar en äkta SUV. Nämligen fyrhjulsdrift.

Från en annan planet
Det låter sig inte göras att beskriva 5008 som en helt ny bil eftersom den i så hög grad bygger på 3008. Men för den som inte tidigare bekantat sig med lillebror så är mötet med storebror en spännande upplevelse. Det finns en tradition hos franska biltillverkare generellt att särskilja sig från övriga länders biltänk som går igen i förarmiljön på Peugeot 5008. Den fyrkantiga ratten, raden av kromade tangenter på mittkonsolen, ramen runt det digitala instrumentklustret och inslagen av tyg i instrumentbrädan är barn av den skolan. Vissa tycker det bara ser konstigt ut, men många med oss välkomnar egenheterna som uppfriskande. Den mindre formen på ratten visar sig efter ett tag vara praktiskt vid i och urstigning. Att varvräknarnålen rör sig från höger till vänster är inte helt unikt utan förekommer även hos – Aston Martin!

Vilken rymd
Den stora skillnaden rent praktiskt mellan 3008 och 5008 hittar man bakom de bekväma framstolarna. De extra centimetrarna har resulterat i bättre benutrymme och ett närmast gigantiskt lastutrymme. Ur det helt platta lastrumsgolvet kan man nu också trolla fram två extrasäten. Teoretiskt kan man alltså åka sju personer – även om två av dessa bör vara av modell mindre. Det ökade axelavståndet gör också att 5008 blir något trögare att manövrera och flexar lite mer över vägen. Men det kompenseras av en dieselfyra på 180 hästar samt den sexstegade automatlådan som arbetar i vår topputrustade testbil. Vips höjs grundpriset från 214 900 kronor till 349 900 – men då ingår också nästan allt. Fartresurserna är kanske inte bländande men å andra sidan är inte 5008 byggd för att vara en raket utan för att fungera som ett rymdskepp för familjer med extra behov av just ”rymd”.

Tekniska data för Peugeot 5008 GT BlueHDI 2,0

Motor: 4-cyl dieselmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 180 hk vid 3 750 varv/min.
Max vridmoment 400 Nm vid 2 000 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-stegad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,7 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 284, längd 464, bredd 184, höjd 164.
Tjänstevikt 1 701. Bränsletank 56 liter.
Prestanda: Toppfart 208 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,1 sek.
Förbrukning/Miljö: 4,8 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 125 g/km.
Kampanjpris: 349 900 kronor (ord. pris 369 900 kr).

+ Plus…
Hög standardutrustning
Generösa utrymmen
Kompetent drivlina
Snygg design

– Minus…
Ingen fyrhjulsdrift erbjuds
Trångt i tredje sätesraden

av Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB