Håkan Matson höll i ett intressant föredrag om Framtidens bilar under familjedagen på Gelleråsen den 14 oktober när Johan Jansson Stiftelse fyllde 20 år.

Framtidens bilar

Den 14 oktober uppmärksammades Johan Jansson Stiftelse för tumörforskning och cancerskadade 20 år på Karlskoga Motorstadion. En av dagens föreläsare var motorjournalisten och ord-föranden i Car of the Year, Håkan Matson. Inför evenemanget ringde vi upp Håkan för att fråga om framtidens bilar.

När vi ringer upp är Håkan Matson nyss hemkommen från Danmark där biltester för Car of the Year hållits. Håkan berättar att han kommer att ta upp de stora trenderna inom bilindustrin idag; elektrifiering, uppkoppling, självkörning och konsumenttrenden bildelning.
Vidare säger han att elbilar kommer starkt nu och spår en ketchupeffekt vad gäller elbilsanvändningen inom bara några år.

Bra infrastruktur för elbilar
Elbilsmarknaden är på väg att köra om andra miljövänliga alternativ såsom vätgasbilar och etanoldrivna fordon, säger Håkan. Det finns ännu för få laddstationer för vätgasdrivna fordon medan laddinfrastrukturen för elbilar rullar på bra. Etanolen har fått ett oförtjänt dåligt rykte som i sin tur haft negativ påverkan på politiska beslut berättar Håkan vidare. Det är trycket från alltmer miljömedvetna kunder tillsammans med miljökraven som bidrar till biltillverkarnas kapplöpningframförallt inom elbilstillverkningen.

Framtidens självkörande bilar är redan här
Under föreläsningen går Håkan djupare in på ämnet självkörande bilar. En utveckling som år 2035 spår 54 miljoner självkörande fordon på vägarna. Intresset för självkörande bilar är stort även hos andra aktörer än bilindustrin; Google och Apple är några av IT-jättarna som visar stort intresse kring just uppkopplade bilar.
De ekonomiska vinsterna med självkörande bilar är många. Bland annat kan många liv sparas inom trafiksäkerhetsområdet och P-hus och parkeringsplatser blir överflödiga. Och framtidens självkörande bilar är redan här konstaterar Håkan. Audi lanserar just nu en modell med så kallad nivå 3-teknik där föraren ska vara beredd att vid behov ta över körningen. Volvo ligger i täten för utveckling av självkörande bilar och Håkan spår att Sara Sjöström kommer att åka i en självkörande bil till OS 2020.

Har bilhandlarna en framtid?
Håkan avslutar föreläsningen med frågeställningen ”Har bilhandlarna en framtid?”. Kommer man att sälja nya bilar i takt med den digitala utvecklingen som sker inom bilindustrin?
Redan idag finns bilhandlare som avvecklar sina stora fastighetsytor för att bättre kunna möta behoven hos framtidens konsumenter. Kommer bil-handlarna att kunna tjäna pengar på service? En elmotor behöver inget underhåll och med självkörande bilar kan plåtskador på bilarna undvikas då bilisterna inte längre riskerar att krocka. På 50-talet lekte man med tanken på självkörande bilar och nu är framtiden här.

Av Nina Simonen