( H u l t s f r e d )
Vad händer om man släpper loss ett gäng galna designers och ger dem fria tyglar att skapa något i hästväg? Svaret är nya Toyota C-HR och den fräcka japanen kan få den mest luttrade matematikern att tappa räkningen. Den ena tvära vinkeln avlöser den andra och här får uttrycket ”ta ut svängarna” en helt ny innebörd. Frågan är bara om form har fått gå före funktion?
Det är inte bara designen som är vågad, utan Toyota slopar nu även dieselmotorerna i ett segment där dessa hittills dominerat. C-HR kommer således enbart att säljas med bensinmotorer och allt talar för att välja hybridversionen som erbjuds för 244 900 kronor. Den är visserligen inte fyrhjulsdriven, men få köpare kommer att sakna detta.
Höjer volymen
I ett naturskönt Småland, eller närmare bestämt i musikmetropolen Hultsfred, gör vi oss redo för att dra ut på turné med vår trendiga lekkamrat. Här konstaterar vi snabbt att nya Toyota C-HR gör sig bäst i den tvåfärgade karossen där den minst sagt djärva linjeföringen kommer till sin rätt. Att bilen överhuvudtaget har ett baksäte har tonats ner genom att maskera bakdörrarna med hjälp av dolda handtag och minimala mörktonade fönster. Intrycket förstärks genom mycket bekväma och omslutande framstolar, påkostade material samt en sagolik musikanläggning på 576 watt. Allting andas kvalitet och läderratten är en greppvänlig historia. Baksätet saknar inte heller plats, men de åkande kan uppleva en lätt klaustrofobisk känsla.
Berusande känsla
Vad gäller drivlinorna så är det låga koldioxidutsläpp som legat konstruktörerna närmast om hjärtat. Basmotorn är en bensinfyra på 1,2-liter som med hjälp av turbo lämnar 116 hästkrafter. Den sexväxlade manuella lådan harmoniserar väl med maskinen som trivs bäst att köras på höga varvtal. Nu är det äntligen dags för oss att provköra hybriden på Hultsfred Airport. Här har världsartister som Ozzy Osbourne, The Killers och Kings of Leon landat för att köra hårt i Folkets Park. Nu är det istället en bensinfyra som ska köras hårt och den arbetar i nära symbios med en elmotor. Maxeffekten är 122 hästkrafter och växlingarna sköts med hjälp av en steglös automatlåda. Det visar sig att CH-R är en stabil, bekväm och intressant reskamrat som dessutom dricker högst måttfullt. Ändå bjussar testbilen på ett smått berusande intryck!
Tekniska data för Toyota CH-R Active 1,8 Hybrid
Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 98 hk vid 5 200 varv/minut.
Max vridmoment: 142 Nm vid 3 600 varv/minut.
Elmotor: Max effekt: 72 hk. Max vridmoment: 163 Nm.
Kraftöverföring: Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Fram: MacPherson-fjäderben. Bak: dubbla tvärlänkar.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 264, längd 436, bredd 180, höjd 156.
Tjänstevikt 1 455. Bränsletank 43 liter.
Prestanda: Toppfart 170 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,0 sek.
Förbrukning/Miljö: 3,8 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 86 g/km.
Pris: 244 900 kronor.
+ Plus…
Oj, vilken tuff design
Trivsam förarmiljö
Hög detaljkvalitet
Snål hybrid motor
– Minus…
Känslan av instängdhet i baksätet
Begränsad bakåtsikt
av Jenny Nilsson / CNP AB