I höstas tog Åsa Licke över som verksamhetsledare för Marknadsplats Karlskoga. Den första tiden på jobbet har varit händelserik och rolig, och hon ser fram emot att fortsätta utveckla handeln i Karlskoga.
– Jag trivs väldigt bra i min nya roll, säger hon, det har varit jättekul att få lära känna alla medlemmar.
Åsa Licke tillträdde tjänsten som verksamhetsledare för Marknadsplats Karlskoga 1 oktober, och det har varit en intensiv första tid med mycket nytt att sätta sig in i, medlemmar att lära känna och inte minst planerandet av skyltsöndagen på första advent.
– Det var perfekt att komma in i hetluften direkt, ler hon.
Vi träffas ett par dagar efter nämnda skyltsöndag och det är ett lyckat arrangemang hon kan blicka tillbaka på. Mycket folk, fin julkänsla trots det för dagen småtrista vädret och god respons från både handlare och allmänhet. Därtill var man över 200 deltagare i tomteparaden och kön för att träffa tomten ringlade sig lång.
– Vi hade 100 tomteluvor att dela ut till paraddeltagarna och alla tog slut. Det var en jättelyckad skyltsöndag, och uppskattat med julmarknad på torget.
Utöver att arbeta med de olika event Marknadsplats genomför under året lyfter Åsa Licke fram samverkan som en central del av hennes uppdrag. Dels internt mellan medlemmarna, men också gentemot andra aktörer för att stärka den lokala handeln. Hon nämner exempelvis att hon önskar en tätare samverkan med kommunen och fastighetsägarna för att se hur man kan få hit fler butiker i de lokaler som för tillfället råkar stå tomma och med gemensamma krafter utveckla och lyfta centrum och handeln i Karlskoga.
Hon beskriver sin första tid på jobbet som lärorik och rolig med ett fint välkomnande med god dialog och samarbete med handlarna som är med i Marknadsplats Karlskoga.
– Det har varit fint att få lära känna många av våra medlemmar, säger hon och berättar att man bara under november fått in fyra nya medlemmar.
– Och jag hoppas de är nöjda med mig också, tillägger hon med ett leende.
Framöver finns en ambition att växa ytterligare, och Åsa har en tanke om att på sikt kunna erbjuda medlemmarna kompetensutveckling av olika slag. Därtill håller hon på att införa en strategigrupp för att kunna maximera effekten av de insatser man genomför, och att stärka samarbetet inom nätverket. Hon hoppas också att Karlskogingarna ska fortsätta handla lokalt och därmed värna sin centrumhandel.
– Karlskogaborna är bra på att handla på hemmaplan, och det är vi väldigt glada över. Vi har både många fina unika butiker och kedjor och de ska vi måna om, då är det jätteviktigt att handla lokalt och fortsätta att göra det för att få behålla de företag som satsar på att starta verksamheter i Karlskoga.
Text och foto: Nicklas Remmegård